HMS Gotland – Sveriges enda ”Hangarfartyg”

Dagens datum 14 september: Den 14 september 1933 sjösattes HMS Gotland. Fartyget är det enda flygplansbärande örlogsfartyg som tjänstgjort i den svenska flottan.

HMS-Gotland-2

Efter analyser från det första världskriget kom den svenska försvarsledningen fram till att flygplan skulle komma att spela en allt större roll i framtida krig. 1925 tillsatte man en kommitté för att ta fram ett förslag på ett nytt flygplansbärande fartyg. Kommittén tog under ett par år fram flera förslag, som alla utom det sista avslogs.

Riksdagen klubbade 1927 genom det sista förslaget som tagits fram. Fartyget som skulle byggas var en kryssare om 5 500 ton som var utrustat med 8st flygplan. Akterdäcket på skeppet skulle utrustas med två stycken katapulter, där flygplanen skulle lyfta från. Skeppets maskineri var tänkt att ge en toppfart på 29 knop. Budgeten för fartygsbygget sattes till 16,5 miljoner kronor (ca. 650 miljoner i dagens pengavärde).

Efter att anbud hade kommit in insåg man att den projekterade budgeten skulle spricka om man skulle följa den framtagna planen. Man reviderade istället ritningen på fartyget och gjorde skeppet 10 meter kortare och 700 ton lättare. Man var även tvungen att ta bort ett av de planerade kanontornen och en av katapulterna.

Fartygets maskineri bestod av fyra stycken oljeeldade ångpannor som levererade ånga till två stycken de laval-turbiner. Maskineriet producerade ca. 33 000 hästkrafter.

HMS-Gotland-3

Utsikt över fartygets akterdäck

På fartygets akterdäck placerades flygstationen, där katapulten och flygplanen var baserade. Katapulten hade en 22 meter lång startbana när den var utfälld. Fartyget kunde medföra maximalt 8 flygplan av typen Hawker Osprey ( i Sverige kallat S9 ). Ytterligare tre flygplan kunde i nödfall medföras, men då kunde inte katapulten användas. Flygplanen kunde inte landa på fartyget efter avklarat uppdrag, utan landade på vattnet och lyftes ombord igen av en lyftkran.

S9-flygplanen var främst till för spanings- och jaktuppdrag. Planet var lätt bestyckat med 2 st kulsprutor och hade en maxhastighet på 270 km/h

Ett S9 flygplan som lyfter från HMS Gotland

Ett S9 flygplan som lyfter från HMS Gotland

Förutom flygplanen var skeppet bestyckat med 6 st 15,2 cm kanoner i två dubbeltorn och två stycken kasematter. Utöver huvudartilleriet bestyckades fartyget med 8 st luftvärnspjäser i två olika kalibrar.

Det främre artilleriet på HMS Gotland

Det främre artilleriet på HMS Gotland

Den 14 september 1933 sjösattes fartyget vid Götaverken i Göteborg, kronprinsen Gustav Adolf var på plats och döpte skeppet till HMS Gotland. Efter utprovning av fartygets system levererade man det till flottan i december 1934, och samtidigt togs fartyget i tjänst som chefsfartyg i kustflottan.

När andra världskriget bröt ut var HMS Gotland det modernaste av flottans alla större fartyg och den enda kryssaren som var fullt rustad och i tjänst. Efter en kortare översyn på ett skeppsvarv var HMS Gotland åter i tjänst 1941. Under en övning i maj 1941 siktade fartygets flygplan de tyska örlogsfartygen Bismarck och Prins Eugen på sin väg mot sitt uppdragsområde. Fartygsledningen rapporterade in vad man hade iakttagit till högkvarteret, dessa uppgifter kom under oklara omständigheter fram till den brittiska ambassaden i Stockholm. Så HMS Gotland kom att (dock oavsiktligt) spela en avgörande roll i händelserna som ledde till att britterna sänkte Bismarck i slutet på maj.

Under vintern 43-44 gjordes en generalöversyn på HMS Gotland, man kom då fram till att fartygets flygplan måste moderniseras och katapulten måste samtidigt bytas ut. Under de förhållanden som rådde vid tiden ansågs detta inte vara genomförbart, så man beslöt sig att ersätta flyget med luftvärn. Man monterade 6 stycken Bofors 40mm kanoner i tre gyrostabiliserade lavetter på flygdäcket. Man placerade även ytterligare luftvärn på andra positioner på skeppet. Efter ombyggnaden klassades HMS Gotland om till luftvärnskryssare. Ytterligare en ombyggnad skedde 1953 då man installerade stridslednings- och radaranläggningar ombord.

HMS Gotland i hamn under 1950-talet

HMS Gotland i hamn under 1950-talet

Under sin tid i svenska flottan kom man att genomföra ett stort antal längre resor med HMS Gotland. Den sista långresen genomfördes under vintern 1955-56 och gick till Afrikas västkust och hem igen. Efter hemkomsten på denna resa lades HMS Gotland i beredskap, där hon förblev fram tills att man utrangerade henne den 1 juli 1960.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-09-14.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

14 Kommentarer till "HMS Gotland – Sveriges enda ”Hangarfartyg”"

Meddela om
avatar
Sortera efter:   Senaste | Äldst | Mest röstad
Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

U-landet Sverige av år 2014 klarar inte av att bygga ett fartyg motsvarande HMS Gotland som levererades för 80 år sedan. Sverige saknar ingenjörer och yrkesarbetare, landet har ingen varvskapacitet, ingen producent av ångturbiner finns kvar och och frågan är om vi ens skulle kunna få fram bestyckning från de fragment som finns kvar av svensk försvarsindustri.

Att folk inte fattar vad som har hänt och att sveriges resa mot fattigdom och kaos forsätter visar val efter val där sossar, moderater och andra av nationens dödgrävare fortsätter att dra röster.

AK
Gäst
Nybörjare
AK

Det finns fler ingenjörer än någonsin. Däremot finns det som du säger ingen industri att tala om.

Victor
Gäst
Nybörjare
Victor
euhm….. Vi har världens bästa ingenjörer, utvecklar krigsmateriell som är i toppklass och det vi gör är oftast det bästa inom sin klass. Vi har ingen varvskapacitet för att det inte behövs, vårat största hot är Ryssland, och inte ens om vi la hela statskassan i försvaret så skulle vi inte hålla 1 vecka då ryssarna är så enormt mycket större, en supermakt helt enkelt. Och varför i hela helvete saknar du att det inte finns en producent av ångturbiner? vem faan använder ångturbiner nu för tiden. Dessutom är det få länder som tillverkar maskineriet till sina egna fartyg… Även… Läs mer »
Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

@Victor

Undrar vem som är stolpskottet?

Om du inte vet vad man använder ångturbiner till bör du inte uttala dig om teknologi överhuvudtaget.

För din kännedom så omvandlas / genereras största delen av den energi som används på den här planeten i just ångturbiner.
Detta med tanke på din osedvanligt korkade kommentar ”vem fan använder ångturbiner nu för tiden”

Du yttrar dig lika begåvat som en genusvetare från Södertörns ”universitet” , eller som en somalisk raketforskare ?

Jag skall ge dig ett gott råd : eftersom din hjärna tydligen är avstängd så ge fan i och yttra dig !!

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare
”…och inte ens om vi la hela statskassan i försvaret så skulle vi inte hålla 1 vecka då ryssarna är så enormt mycket större, en supermakt helt enkelt.” Ändå kunde finländarna, finlandssvenskarna, samt 30 000 svenska frivilliga, hålla ut i 3 månader i Finska vinterkriget (trots den gigantiska Sovjetiska arméns stora övertal i både manskap och stridsfordon), samt i över 3 år i Finska fortsättningskriget, där Sovjet hade dubbelt så många sodlater Gällande Finska vinterkriget: döds-ration var 10:1 (trots att Den Röda Besten hade 5 gånger fler soldater, samt hela 40 gånger !!! fler flygplan, samt hela ofantliga 200 gånger… Läs mer »
Mikael
Gäst
Nybörjare
Mikael

Nu kan man knappast jämföra den Sovjetiska armén under andravärldskriget med dagens ryska.
Idag skulle Finland inte ha skuggan av en chans, Ryssland har väl så bra teknologi som Nato och i många fall även bättre.
Vill Ryssland så tar dom Finland på ett par dagar det är fakta.

Johan Björnsson
Gäst
Nybörjare

Då hade vi krigsfartyg för att kunna försvara vårt land.

Idag har vi istället gigantiska båtar där konsumenter kan lyssna på dålig musik från nördiga band, köpa lakritspingviner i storförpackningar, supa och kopulera hej vilt.

Jag har för mig att denna typ av bedövande/lugnande/passivicerande, mentala åtgärd, i gamla Romarriket benämndes som ”Bröd och skådespel” (”panem et circenses”) :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6d_och_sk%C3%A5despel

Per
Gäst
Nybörjare
Per

En tilläggelse beträffande ång turbiner.
De används än idag, alla kärnkrafts drivna fartyg använder ångturbiner. Det enda sättet att utvinna elektricitet.
Alla hangarfartyg använder detta system för att lyfta flygplan från däck, en ång-pistong som laddas med högt tryck har otrolig effekt.
Här en tidigt klipp från en sådan.
https://video.search.yahoo.com/video/play;_ylt=A2KIo9b2dtxUzgEAHuL7w8QF;_ylu=X3oDMTBzM3UzbjRzBHNlYwNzcgRzbGsDdmlkBHZ0aWQDBGdwb3MDMTA-?p=steam+catapult+on+aircraft+carrier&vid=f69fa7feff5c967ec5143fb6f27c0dee&l=3%3A22&turl=http%3A%2F%2Fts2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DVN.608006733505496477%26pid%3D15.1&rurl=http%3A%2F%2Fwww.liveleak.com%2Fview%3Fi%3Da1c_1264456297&tit=THE+STEAM+CATAPULT&c=8&sigr=11dn92glb&sigt=10in6q1t5&sigi=11r6v79sn&age=1264406400&fr2=p%3As%2Cv%3Av&hsimp=yhs-001&hspart=mozilla&tt=b

Erik Envig
Gäst
Nybörjare
Erik Envig

Helt rätt. Kärnreaktorerna hettar upp vatten som driver ångturbiner som i sin tur snurrar runt en drivaxel som snurrar propellern (via ”reduction gears” så att farten inte sliter loss propellern).

A
Gäst
Nybörjare
A
Här är ett annat DD som är värt att ihågkommas: ”The Totskoye nuclear exercise was a military exercise undertaken by the Soviet army to explore defensive and offensive warfare during nuclear war. The exercise, under the code name ”Snowball”, involved an aerial detonation of RDS-4 nuclear bomb as powerful as the two bombs used in the American nuclear strikes on Hiroshima and Nagasaki combined. The stated goal of the operation was military training for breaking through heavily fortified defensive lines of a military opponent using nuclear weapons.[1] An army of 45,000 soldiers marched through the area around the epicenter soon… Läs mer »
Christian Hamilton
Gäst
Nybörjare
Christian Hamilton

Hade Sverige fortsatt i den stilen hade vi varit självständiga idag. Utan ett starkt försvar förblir man inte en suverän stat, utan en lydig slav till någon kabal.

uppgiven
Gäst
Nybörjare
uppgiven

Judars döda svenska kronan o köpte all svensk indrustri Billig och flytta ut allting och fyllde tomrummet arabiska o afrikanska flycktingar

Analytiker
Gäst
Nybörjare
Analytiker

Vi ska vara kompis med Putin så händer ingenting.

Orasifierad
Gäst
Nybörjare
Orasifierad

Gotland var en skvader av hangarfartyg och lätt kryssare som var omodern redan när hon projekterades. Därför fick hon inga systerfartyg.

wpDiscuz