ABSURDISTAN. Svenska klädkedjan H&M har hamnat i blåsväder och har fått mycket kritik för en svartrandig sjal de säljer. Orsak? Den påminner för mycket om den judiska bönesjalen, tallit. Klädkedjan ber nu om ursäkt.

Svartrandig sjal

Skärmdump från H&M.

Amerikanska kunder ska ha reagerat på att den svenska klädkedjan H&M säljer en svartrandig sjal, och de menar att den påminner alldeles för mycket om den judiska bönesjalen, tallit. De menar att det är respektlöst och stötande att sälja och marknadsföra ett plagg som för ”många judar har en religiös och helig betydelse”.

På Twitter är det flera amerikanska kunder som kritiserar försäljningen av plagget. En kvinna skriver följande: ”Det här är en bönesjal, en tallit, det är inte bara vanliga kläder, utan har också en innebörd”.

Efter kritiken har nu klädkedjan gått ut och bett om ursäkt.

— Vi är hemskt ledsna om vi upprört någon med denna produkt. Alla är välkomna hos H&M och vi tar aldrig religiös eller politisk ställning. Ränder är en av trenderna för denna säsong och något vi inspirerats av. Vår avsikt var aldrig att uppröra någon, säger Katarina Gustafsson, presskontakt på H&M.

I Israel har man plockat bort sjalen ur sitt sortiment, men än så länge går den fortfarande att köpa i bland annat USA och Sverige.

Källa:
H&M ber om ursäkt för sjal efter kritik


  • Publicerad:
    2016-01-09 00:05