UTRIKES. Efter att klädkedjan H&M lanserade en tröja som bars av en afrikansk pojke med en text rörande ”coola apor i djungeln”, har ”rasist”-anklagelser haglat över företaget.

Klädkedjan H&M hade tills nyligen en afrikansk pojke på en produktbild för en huvtröja med texten ”Coolest monkey in the djungle” på sin hemsida.

Produktbilden är nu borttagen, men fanns tidigare på H&M:s hemsida i bland annat Storbritannien. Bilden ska ha väckt starka reaktioner, och företaget var anklagats på sociala medier för ”rasism”.

”Jag jobbade för H&M i många år och de är ovetande ibland. Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism, kulturella och sociala utmaningar. De tycker troligen på allvar att det här är gulligt”, skriver en person på Twitter.

En annan person uppmanar H&M att byta ut personalen på PR-avdelningen.

”H&M behöver tydligen få in lite färgade medarbetare på sin marknadsavdelning. Jisses, vem fattade detta usla beslut?”, skriver en annan.

— Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande, säger Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning.

Den så kallade varumärkesexperten Eva Ossiansson, lektor och forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, tror att kunderna kommer att fortsätta handla från klädkedjan trots detta. Men hon tror även att många kommer att bli lite ”tveksamma” efter den så kallade rasistiska handlingen.

Källa:
H&M anklagas för rasism – efter produktbilden


  • Publicerad:
    2018-01-08 20:15