Hetskampanjen mot Breitbart fortsätter – flera tyska storföretag tar bort annonser från sidan

UTRIKES. Flera tyska storföretag gör nu som det stora flingföretaget Kellogg och tar bort sina annonser från den invandringskritiska sidan Breitbart. Detta efter att sidans förre chef Steve Bannon utnämts till den nyvalde presidenten Donald Trumps chefsrådgivare.

Nordfront har tidigare rapporterat om hur flera storföretag valt att ta bort sina annonser från den invandringskritiska webbsidan Breitbart efter att dessa förre chef Steve Bannon utnämnts till Donald Trumps chefsrådgivare.

Bland annat har företag som läkemedelsföretaget Novo Nordisk, glasögontillverkaren Warby Parker och San Diego Zoo. Sedan tidigare har Appnexus, ett av de största annonsnätverken, valt att sluta annonsera på Breitbart. Även det stora flingföretaget Kellogg har plockat bort sina annonser då de menar att de vill ”säkerställa” att annonser inte visas på webbplatser som inte är i linje med ”företagets värdegrund”.

Nu har även flera tyska storföretag gått ut och meddelat att de gör detsamma som Kellogg. Det rör sig om företag som bland annat biltillverkaren BMW, Deutsche Telekom, mataffärskedjan Rewe, Telefonica Deutschland och restaurangkedjan Vapiano som vikt sig för hetskampanjen och stoppat annonseringen på Breitbart.

Deutsche Telekom uppger att företaget ”absolut inte tolererar diskriminerande handlingar eller uttalanden” medan restaurangkedjan Vapiano påstår att innehållet på Breitbart strider mot kedjans ”värderingar”, såsom ”öppenhet och tolerans”.

Källa:
German companies pull advertising from US website Breitbart

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om