SABOTAGE. Att få igång tågtrafiken i Hässleholm efter den troligen anlagda branden i ett stationshus förra veckan är mycket komplicerat och ungefär som att bygga en normalstor järnvägsstation. Sammantaget uppskattas branden kosta samhället en eller flera miljarder, om man ser till försenade transporter, ersättningar till resenärer och personer som måste ta ledigt från jobbet.

Anlagd brand på Hässleholms station kommer kosta samhället miljarder. Skärmbild: Youtube.

Den troligen anlagda branden då ett gammalt stationshus som inte var i bruk ”började brinna” under onsdagen i förra veckan, kommer sammantaget uppskattningsvis kosta samhället en eller flera miljarder, rapporteras i Lokaltidningen Hässleholm.

— Det är väldigt, väldigt dyrt att återställa det som brunnit och om man ser till vad det kostar samhället i försenade transporter, ersättningar till resenärer och människor som måste ta ledigt från jobbet är det nästan omöjligt att överblicka, förklarar Annika Canaki, distriktschef vid Trafikverkets region syd.

— Det känns så meningslöst att det förmodligen är en enskild person som orsakat dessa kostnader genom att anlägga branden, tillägger Canaki.

Branden kan vara den allvarligaste händelse som någonsin drabbat järnvägen i Sverige. Skärmbild: Youtube.

Branden orsakade stora skador på kontaktledningar, spår och signalsystem varför all tågtrafik till och från Hässleholm har ställts in tills stationen återställts. Södra stambanan, som är en av Sveriges hårdast trafikerade järnvägslinjer, går genom Hässleholm och stoppet drabbar därmed tusentals resenärer.

— Jag har jobbat med järnväg i 30 år och har aldrig varit med om en värre katastrof. Det kan vara den allvarligaste händelse som någonsin drabbat järnvägen i Sverige, konstaterar Ola Malmberg, tillförordnad enhetschef för järnvägsunderhåll i Trafikverkets region syd.

Delar av stationen ser ut som en krigsskådeplats. Skärmbild: Youtube.

Att få igång tågtrafiken igen efter den misstänkta mordbranden är ungefär lika komplicerat som att bygga en normalstor järnvägsstation, vilket normalt sett tar flera år. Både räls och slipers måste på grund av den extrema värmen från branden bytas ut.

Tre skift med 30 personer i varje – där många gör dubbelpass – är igång dygnet runt. Tiotals elektriker arbetar under varje pass, bland annat med att löda samman 4000 kablar, meter för meter, och nya kontaktledningar ska sättas upp över hela spårområdet.

— Det ska vi fixa på en och en halv vecka, konstaterar Malmberg.

Vad gäller planerna på att tågtrafiken ska komma igång senast nästa fredag kl 19, så menar Malmberg att det i bästa fall får vara en kvalificerad gissning.

— Ju mer vi röjer, desto mer upptäcker vi hur stora skadorna verkligen är, säger han.

Under fredagen flammade lågorna upp på nytt på brandplatsen och räddningstjänsten fick åter rycka ut för att släcka.

— På söndag kan vi möjligen lämna lite säkrare besked om vi verkligen kan vara klara till fredag eller om vi får skjuta fram prognosen ytterligare, förklarar Malmberg.

Källa:
BILDSPECIAL: ”Största katastrofen någonsin för svensk järnväg”


  • Publicerad:
    2019-08-17 14:15