Gudrun Schyman: De kan ju kämpa mot slöjan med slöjan på sig

FEMINISM. Fi-ledaren Gudrun Schyman kritiserar dagens skönhetsnormer i västvärlden och verkar mena att muslimska kvinnor som tvingas bära slöja på sätt och vis har det bättre.

Den amerikanska alternativhögern menar att vissa sorters beteende från vita kvinnor inte är okej och bör bemötas med mer intolerans än i dagens samhälle.

The Daily Stormer lanserade tidigare i år begreppet ”White Sharia” som syftar på att ett vitt patriarkat måste återuppstå och bland annat tygla de västerländska kvinnorna för att rädda vår kultur och säkerställa rasens överlevnad. Begreppet ”sharia” används för att driva tesen att dagens liberala värderingar antingen kommer krossas av vita nationalister eller icke-vita muslimer.

Nordfront har förhållit sig skeptisk till ”White Sharia”-memen, men en som nu åtminstone delvis verkar ge Daily Stormer rätt är Feministiskt initiativs ledare Gudrun Schyman som verkar sympatisera med muslimskt kvinnoförtryck.

— Västvärlden har ju sin egen slöja – nakenheten med dess krav på att alltid vara lättklädd, och dessutom en utseendefixering som ju är gigantisk, säger Schyman som alltså verkar förespråka en mer islamsk och täckande klädstil för kvinnor.

Det är i en intervju med Lokaltidningen som Schyman gör det här och ett antal andra uttalanden relaterade till feminism, islam och västvärlden. Vissa av uttalandena var såpass absurda att Nordfronts redaktion under gårdagen tog intervjun för fejkad. En enkel sökning visar dock att Lokaltidningen är en seriös lokalmediekoncern som finns på flera orter i södra Sverige och ägs av ett danskt moderbolag.

I intervjun får Schyman två gånger frågan om det är ett fritt val för muslimska kvinnor att bära slöja. Som den islamapologet och skicklige propagandist Schyman är vägrar hon först att ta hänsyn till att slöjan i många fall bärs ofrivilligt och lyfter istället fram att det går att bära slöja frivilligt.

— Ja, vem är jag att säga till en muslimsk feminist som står på barrikaderna för kvinnors rättigheter i sin slöja, att hon inte är trovärdig för att hon har slöja? Många har ju slöjan som en del av sin identitet, svarar Schyman.

När journalisten Markus Celander insisterar och återupprepar frågan om det verkligen är ett fritt val, avfärdar Schyman frågan genom att oärligt ifrågasätta hans förmåga att avgöra vad som är frivilligt och inte.

— Ja, det kan det väl vara. Precis som det inte kan vara det. Men vem är du att kunna avgöra det?

Det mest absurda i intervjun är dock när Schyman får frågan om hon inte borde stå upp mer för muslimska feminister som kämpar mot slöjtvång.

— Men de kan ju kämpa mot det med slöjan på sig, svarar Schyman på det och fortsätter sedan:

— De använder ju de verktyg som de har i den situation de är i. Om de kastade av sig kläderna så skulle väl ingen lyssna på dem. Väldigt många av de kvinnor som kommit hit har flytt för att rädda sina liv. Ska vi riva av dem kläderna vid gränsen, och säga ”du får bara vara här om du är lika naken som vi”.

Femen och Schyman har lite olika åsikter om hur muslimska kvinnor bör klä sig.

Celander säger vidare att ”för många symboliserar ju slöjan ett religiöst förtryck”, varpå Schyman svarar att ”man kan ju ha en lite bättre omvärldsanalys då”. När intervjun glider in på varför Feministiskt initiativ aldrig talar om kvinnoförtrycket i Saudiarabien säger Schyman till Celander att ”du verkar vara väldigt oinformerad”. Schyman vänder också på frågeställningen och menar att de som pratar om kvinnors rättigheter i andra delar av världen är ointresserade av att ägna sig åt den feministiska könskampen på hemmaplan.

— Ja, det finns en debatt som förs i väldigt hög grad av dem som inte alls är intresserade av att diskutera de orättvisor som finns här. De som diskuterar slöjor och om kvinnor ska få köra bil eller inte har jag aldrig sett diskutera hur vi ska komma till rätta med löneskillnaderna i Sverige, hur vi ska få ett pensionssystem i Sverige som inte gör kvinnor till fattigpensionärer. Jag har heller aldrig sett dem diskutera vad vi ska göra för att förhindra att omkring 17 kvinnor varje år mördas av sina män i Sverige, och det är inte av Muhammed, utan av Magnus, säger Schyman.

Schymans översittarattityd i intervjun kritiseras av den liberala feministen Sakine Madon på Twitter.

”Det är min man som gjort intervjun. Hon blev skitsur för att han ställde kritiska frågor…”, skriver Maria Celander som svar på Madons tweet.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om