KULTUR. Nordfronts Game of Thronesexpert Axel Eriksson går igenom TV-seriens något oväntade slut och det internetbaserade uppror som uppstått i kölvattnet av fenomenet.

Så har världens genom tiderna mest populära TV-serie tagit slut. Som jag skrev i min tidigare artikel var mina förväntningar närmast obefintliga inför den sista säsongen. Även om det i mångt och mycket var en korrekt utgångsinställning var det en hel del som faktiskt blev bra.

Det vänsterliberala tyranniets fall
Jag kallade i min förra artikel Daenerys Targaryen för en symbol för en ”hjärtlös satanisk neokonservativ globalism”. Den överlägset mest kontroversiella och debatterade händelsen i säsong åtta var när även mainstreamkonsumenten av TV-serien fick svart på vitt att Daenerys var en maktgalen och hänsynslös tyrann.

,I stället för att träda tillbaka när hon märker att hon inte är populär bland folket väljer USA-symbolen Daenerys Targaryen att bränna ihjäl hundratusentals civila Kings Landingbor.

Hundratals föräldrar som valt att döpa sina döttrar till ”Daenerys” eller ”Khaleesi” hamnade helt plötsligt i en minst sagt prekär situation.

Efter förstörelsen av Kings Landing – som av många mainstreamtyckare faktiskt jämförts med terrorbombningarna av Dresden – var den från exil återvändande drakdrottningen totalt samvetslös och sa i sann tikkun olam-anda att hon skulle ”befria hela världen”, att alla andra har fel och endast hon vet vad som är rätt.

Något som fick den andre större hjälten, Jon Snow/Aegon Targaryen, att döda henne för folkets bästa.

Jag trodde faktiskt inte att det här skulle ske utan blev väldigt positivt överraskad. Något som man inte kan säga om mainstreamtittarna, men mer om det nedan.

Först vill jag dock hinna med en kort hyllning av tysk-iraniern Ramin Djawadi som skapat musiken till Game of Thrones. Stycket nedan är ett fullkomligt mästerverk. En åsikt som åtminstone delvis verkar delas av Nordiska motståndsrörelsens norska grens ledare, Haakon Forwald, som spelade delar av stycket i ett nyligt avsnitt av Frontlinjen.

Det dåliga med säsong åtta
Den enskilda sak som störde mig mest under säsong åtta var hanteringen av white walkers. Det är ett hot som byggts upp under nästan ett decennium och som – trots allt tal om att ”winter is coming” – försvinner nästan direkt tidigt i säsongen efter att de lyckats ta sig igenom Muren. Detta utan att ha dödat en enda huvudkaraktär (Walder Frey dödade fler än alla white walkers tillsammans…). De försvinner dessutom genom att en från white walkerhotet totalt frikopplad karaktär dödar deras ledare. Detta trots att han befinner sig i en skog omringad av sina allierade och undersåtar…

Besvikelse.

Redan här – två avsnitt innan Daenerys gör en Winston Churchill – börjar många mainstreamtittare faktiskt att tycka att det här kanske inte blev så bra.

Nattkungen, flankerad av några av sina totalt värdelösa generaler, strax innan sin död. Trots stor hajp blev säsong åtta ett kapitalt misslyckande för white/wight power-rörelsen.

Att det inte blev Jon Snow som dödade Nattkungen – vilket det mesta fram tills dess byggts upp mot och som dessutom stöds av flera profetior – upprörde många tittare. De judiska skaparna av Game of ThronesDavid Benioff och D.B. Weiss – sa rakt ut att Jon hade blivit för mycket av en hjältearketyp, varför de tonade ner hans betydelse de sista säsongerna.

Säsong åtta är dessutom full av gigantiska misstag där exempelvis utrotade dothrakier och unsullied helt plötsligt ökar kraftigt i antal, där drakdödande ballistor går från att vara livsfarliga till helt oanvändbara på ett halvt avsnitt och där karaktärer säger en sak och helt plötsligt gör tvärtemot vad den nyss sagt utan vidare förklaring. Med mera med mera.

Kommer serien att leda till något så ovanligt som vänsterliberala pogromer?
Som jag nämnde ovan har framförallt de mångtaliga fans som gillade Daenerys blivit galna på de judiska serieskaparna. Avsnittet när hon mördar hundratusentals civila i Kings Landing har fått extremt låga betyg från tittarna. Över en miljon människor har dessutom skrivit under en namninsamling som kräver att säsong åtta skrivs om, ”med kompetenta manusförfattare”.

Trots låga betyg och internetbaserad upprorsstämning lär det dock såklart inte ske några vänsterliberala judepogromer, oavsett vad man nu tycker om det. De flesta av dem verkar inte ens ha förstått att serien är skriven av judar.

Slutord
Det finns verkligen otroligt mycket mer att hylla, kritisera och diskutera kring den senaste säsongen men för att hålla mig någorlunda kort och koncis och dessutom ge mig en acceptabel mängd nattsömn blir dock mina slutord dessa: Säsongen var bättre än väntat ur ett politiskt perspektiv, men var ihåligt skriven och alldeles för komprimerad. Ju längre bort TV-serien kommer från George R.R. Martins bokmaterial desto sämre blir historieberättandet.

Jag vill återigen avsluta med att uppmana folk att hellre läsa de politiskt sett mycket sundare och flera resor bättre böckerna än att se serien för en första eller andra gång.

Källor:
Game of Thrones: Parents who named their children Khaleesi respond to Daenerys becoming The Mad Queen
GoT petition to remake season 8 with ‘competent writers’ hits 1 million signatures


  • Publicerad:
    2019-05-24 11:00