FRANKRIKE. Efter att det framkommit att Front Nationals tillfälliga partiledare Jean-François Jalkh uttalat sig kritiskt kring aspekter av ”förintelsen” har han nu fått sparken.

När Marine Le Pen tidigare i veckan valde att tillfälligt kliva ner som partiledare för invandringskritiska Front National togs posten över av Jean-François Jalkh.

Han har dock tvingats avgå efter att tidningen Le Monde tagit upp en intervju från 2000 där han ska ha sagt att Zyklon B inte kan ha använts i gaskammare under den påstådda ”förintelsen” eftersom det tar flera dagar att sanera lokaler där gasen använts.

Jalkh, som säger sig ha glömt uttalandena, har nu ersatts på posten som tillfällig partiledare av Steeve Briois.

Jalkh är inte ensam i Front National om att ha uttryckt sig fritt om den så kallade förintelsen. Även partiets grundare och tidigare partiledare Jean-Marie Le Pen har flera gånger uttalat sig skeptiskt och förminskande om de påstådda judegasningarna, något han också blivit dömd för ett flertal gånger.

Källa:
Marine Le Pen’s replacement as National Front leader questions use of Holocaust poison

2017-04-29 21:10