MILITÄR DEKADENS.En flagga värd att försvara” lyder rubriken till försvarets förstasidesannons inför ”Stockholm Pride”. Årets militära hyllning av sodomi har utlöst kritikstormar på sociala medier.

Försvarsmakten har med skattepengar betalt en av landets största tidningar, SvD, för en helsidesannons med hbtqp-reklam.

På förstasidesannonsens helsidesbild figurerar fyra soldater i full stridsmundering, där tre av dem är beväpnade och backar upp fanbäraren som håller i regnbågsflaggan.

Rubriken lyder ”En fana värd att försvara”. I mindre bokstäver står därunder att läsa:

Vi försvarar mänskliga rättigheter, allas lika värde och vår rätt att leva som vi själva väljer.

Annonsen publicerades inför den veckolånga dekadensfestivalen ”Stockholm Pride”, som tar sin start idag måndag 2/8.

Presentationen av landets väpnade styrkor som hyllande sodomi har orsakat en het debatt online.

En del argumenterar att militären inte borde vara inblandad i politisk aktivism, i synnerhet inte subversiv sådan som skattebetalarna bekostat.

”Ska inte försvaret försvara Sveriges gränser, känsliga objekt och alla svenska liv? Rättigheter är väl politikernas ansvar? Och prideflaggan används väl för aktivism och för att påverka politiker?skriver Björn HåkanssonTwitter.

Pontus Persson skriver:

Kan vi snälla få ha en enda myndighet som inte politiseras och genomsyras av aktivism? Jag tycker inte det är ett särskilt högt krav. Bara en. Snälla.

Håkan Holmberg går däremot till angrepp mot annonsens kritiker och kallar dem ”homofober” och ”dinosaurier”:

Att det fortfarande finns så många homofober som i denna tråd, man baxnar. Jag trodde ni trillat av redan. Ni inser att ni ses som dinosaurier för de yngre generationerna va? Ingen lyssnar på er längre.

Det är ju inte första gången som Försvarsmakten publicerar hbtqp-reklam i samband med så kallade Pride.

Deltog i ”festivalen” gjorde man redan 2012.

2017 gick man inför ”Pride” ut med en bild föreställande regnbågsfärgade skosnören på militärkängor.

2018 drev man en rekryteringskampanj under slogan We don’t always march straight – med en bild på en manlig och en kvinnlig soldat med regnbågsfärgade ansikten.

Ett år senare presenterades propaganda för dekadens med rubriken Kom som du är.


  • Publicerad:
    2021-08-02 20:30