Försvarets nya Nato-helikopter är för dyr att använda

INRIKES. Försvarets nya helikoptrar är så dyra att flyga med och att underhålla så de väljs bort för de uppgifter de köptes in.

Nato Helicopter 90. Foto: Alan Wilson (CC-BY)

Försvarets nya helikoptrar är så dyra att flyga med och att underhålla så de väljs bort för de ändamål de köptes in för.

— Det här är en katastrofal historia. Det blev över tio år försenat och nu kostar det så mycket per timme att man inte har råd. Så här får det inte gå till, säger Mikael Oscarsson (KD) som är försvarspolitisk talesperson till SVT.

Helikopter 14 heter internationellt NH-90 . Den tillverkas av Nato Helicopter Industries och dess huvudägare Airbus. Den är Försvarsmaktens nya medeltunga helikopter, som är mycket modern och fylld med ny teknik men framförallt är den extremt dyr att flyga och att hålla i drift.

Varje flygtimme kostar 200 000 kronor, vilket är fem gånger så dyrt som för den något mindre helikoptern 16. Detta gör att Försvaret väljer bort helikoptern för transporter fast det var för det ändamålet den köptes in.

Totalt har Försvaret beställt 18 helikoptrar. Hälften av dem ska användas för soldattransporter och i räddningsuppdrag. Resten av dem ska göra uppdrag till sjöss för att exempelvis jaga ubåtar. Alla helikoptrar skulle enligt avtalet ha levererats redan 2009 men det är inte förrän nu som samtliga helikoptrar har levererats. Ändå är bara fem av dem färdiga och resterande tretton ska färdigställas efter hand.

Den ofta kritiserade försvarsministern Peter Hultqvist (S) vill i dagsläget inte kommentera SVT:s uppgifter. Först vill han se budgetunderlaget som han enligt SVT ska få senast den 1 mars.

Vid beställningstillfället hade man inte så mycket att välja på, hävdar Jonas Nellsjö som är chef för helikopterflottiljen men han säger ändå att ärendet hade hanterats annorlunda om det hade skett idag.

För att kompensera för de höga driftskostnaderna drar man bland annat ned på användningen av dem. De exemplar som används för rena transporter ska användas så lite det går, endast för att hålla helikoptersystemen igång. De helikoptrar som har byggts för operationer till havs beräknas användas som planerat. Förhoppningsvis kommer de inte att skickas ut i onödan för att jaga minkar, vilket gjordes i stor omfattning under de omtalade ”ubåtsjakterna” på 1980-talet. Idag behövs Försvarsmaktens pengar till andra saker.

Källor:
Försvarets helikopter för dyr att flyga
Minkar eller ubåtar i den svenska ubåtsjakten

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

9
Lämna en kommentar

Please Login to comment
5 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
KlausSigfridKarl AHenrikFredrika Recent comment authors
  Subscribe  
Senaste Äldst Mest röstad
Meddela om
Christian Hamilton
Medlem

Samma historia i Norge där kan de heller inte användas. Tyskland väntar fortfarande på sina som de betalt, måste nu använda civila helikoptrar till träning. Undrar vad det är för ”experter” som ger klartecken till dylika vansinnesaffärer? Jag tror inte vi behöver undra alltför länge.

https://sputniknews.com/military/201801251061065379-norway-helicopter-delay/

Fredrika
Medlem

Jag blir naturligtvis intresserad av vad du har att säga om de oidentifierade ”experterna”. Finns de möjligen hos främmande makt och har samordnat ”försäljningen” av helikoptrarna till alla dessa länder, som Norge, Tyskland och Belgien. Har de placerat helikoptrarna här och stulit skattepengar från svenska folket som ”betalning”. Som de gjorde med Patriotsystemet?

Detta låter som ledande frågor men det är inte meningen. Är det shekelstinna banker som har beställt dem åt vår helikopterflottilj? Eller har höga militärer bland svenskar, norrmän mfl haft medbestämmande och verkligen velat välja dem?

Christian Hamilton
Medlem

Samtliga ”ledande frågor” är också svaren, speciellt den sista. I dylika affärer är det praxis med bestickning vilket är så vanligt förekommande att det skulle nästan vara opassande om det inte föreslogs.

Vi har alltför många bevis om detta i vårt land. MFI 17 är ett av exemplen för många år sedan.

Fredrika
Medlem

Jag vet att vi är många som tjatar och att det är jobbigt med påflugna tjatmostrar men tänk om du kunde hålla ett radioprogram om dessa saker i ett specialavsnitt av Radio Nordfront! Emil Hagberg sade i TV igår att han vill ha dig med för att diskutera aerodynamik och flygmaskinskonstruktion bl a. Det blir två fina segment delat av deras vinkelslipsmusik i pausen. Detta är dagens enda tjat från mig, jag lovar.

Christian Hamilton
Medlem

Hmmmmmmmmmmmm 😉

Henrik
Medlem

Bara att rapportera in varje mink man ser som ubåt till försvarsmakten då =)

Karl-Путин A
Medlem

Saker som denna skandal är en av affärsidéerna med NATO; att tvinga medlemsländerna köpa svindyr försvarsmateriel som de sedan inte kan använda.

Sigfrid
Medlem

Det här köpet har antagligen gjorts för att tillfredsställa USA och NATO och då våra styrande är så sugna på detta samarbete så låter dom svenska folket betala denna kostnad.

Klaus
Medlem

Mutor spelar stor roll i rustningsindustrin. Men i det här fallet gick det också om helikoptertillverkning i Europa och att komma lös från USAs dominans. NH90 produceras bl.a. i Finland på Patria. Sverige har en speciell version med högre kabin. NH90 är den enda helikopter med elektroniska styrsystem som skall bl.a. vara billigare i underhåll. Kanske är det CIA som räknar helikoptern for dyr.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90