MEDIA. Den före detta Facebookchefen Chamath Palihapitiya har gått till hård attack mot sociala medier. I amerikansk tv förklarade han under tisdagen bland annat att sociala medier splittrar samhället och gör människor oförmögna att skilja på vad som är sanning och vad som endast är populärt.


Utdrag ur Chamath Palihapitiyas medverkan i CNBC.

Under tisdagen gästade den före detta Facebookchefen Chamath Palihapitiya den amerikanska tv-kanalen CNBC för att berätta om sina erfarenheter inom sociala medier. I programmet framförde han hård kritik mot fenomenet, som han menar har fått stora konsekvenser för samhället. Idag säger han sig känna en ”enorm skuld” för att han hjälpte till att bygga upp Facebook.

— Idag lever vi i en värld där det är väldigt enkelt att blanda ihop sanning med popularitet. Du kan också använda pengar för att popularisera vad du än tror på och få människor att tro att det som är populärt nu är sant. Men det som är populärt behöver inte vara sant, konstaterade Palihapitiya bland annat.

— Vi kan göra det när det kommer till vacciner, vi kan göra det när det kommer till homorättigheter och vi kan göra det när det kommer till toalettlagar, fortsatte den förre Facebookchefen och syftade på de amerikanska lagar som ska ge människor ”rätt” att använda det motsatta könets toaletter.

Palihapitiya menar att sociala mediers framgång ligger i att det utnyttjar ”vår egna naturliga strävan som människor att få och vilja ha feedback”.

— Den feedbacken, rent kemiskt, är utsöndringen av dopaminer i din hjärna, förklarade Palihapitiya vidare och konstaterande att den ständiga belöningen är extremt beroendeframkallande.

— Jag tror att ifall du blir för avtrubbad och du behöver det [belöningen] om och om igen, så kommer du att bli verkligt frånkopplad från den värld du lever i.

Idag arbetar Chamath Palihapitiya som IT-lärare, men tillåter tack vare sina erfarenheter från Facebook inte sina barn att använda sociala medier.

— De får ingen skärmtid överhuvudtaget, berättade han.

Facebook har också svarat på kritiken och menar bland annat att Palihapitiya inte har arbetat på företaget på sex år, samt att mycket har hänt sedan han lämnade:

Chamath har inte varit på Facebook på över sex år. När Chamath var på Facebook fokuserad vi på att bygga nya sociala medier-upplevelser och på att få Facebook att växa världen över. Facebook var ett helt annat företag då och i takt med att vi har växt har vi insett hur vårt ansvar har växt också. Vi tar vår roll på stort allvar och vi arbetar hårt för att förbättra. Vi har gjort ett stort arbete och forskning med externa experter och akademiker för att förstå vår tjänsts effekt på välbefinnande, och vi använder det för att informera vår produktutveckling. Vi gör också betydande investeringar i människor, teknologi och processer och – som Mark Zuckerberg sagt – vi är villiga att reducera vår vinst för att se till att rätt investeringar görs.

Källa:
Ex-Facebook executive Chamath Palihapitiya: Social media is creating a society that confuses ’truth and popularity’


  • Publicerad:
    2017-12-13 13:30