UPPSALA. Skolinspektionen riktar nu kritik mot förskolor i Uppsala då de bedriver för lite genuspedagogik. 

Det var i augusti i år som Skolinspektionen besökte förskolor i Uppsala för att se vad skolorna gjorde för att motverka traditionella könsroller. Det bedrivs ingen uppföljning över hur genusarbetet fungerar bland personalen och kommunen saknar en utarbetad strategi för hur läroplanen ska följas anser de.

”Det är krav i läroplanen och de handlar mycket om att man ska ge barnen samma möjligheter att utvecklas oavsett om man är pojke eller flicka. Utifrån de svar vi fått i våra intervjuer med personal och föräldrar så ser vi att det här är ett område som måste utvecklas i Uppsala kommun”, säger Magdalena Molin, utredare vid Skolinspektionen.

Enligt Skolinspektionen ser det ganska lika ut i resten av landet. Genusarbetet fungerar på de platser där det finns någon som brinner för arbetet.

Kommunalrådet Cecilia Forss (M) tar kritiken på allvar. Hon säger: ”Vi politiker har nog varit av uppfattningen att det här har varit ett prioriterat område som man arbetat aktivt med inom förskolan så man blir ju lite förvånad. Vi kommer att ta upp det här med våra tjänstemän.”

Om tre månader kommer Skolinspektionen göra återbesök för att se om förskolorna har bättrat sig.

Källa:
Könsroller bryts inte i förskolan


  • Publicerad:
    2013-10-23 21:45