KOMMERSIELLT. Flygbolaget VING har utsetts av fackförbundet Unionen till Sveriges mest homovänliga flygbolag.

VING2

Flygbolaget VING har under lång tid arbetat med homosexuell propaganda. Bland annat har bolaget gjort reklam med pojkar som klär ut sig till prinsessor eller flator som kysser varandra. Nu får man pris under den pågående pride-festivalen i Stockholm.

Claes Pellvik, marknadschef på Ving, uppger att han är glad över utmärkelsen efter det intensiva arbetet med hbtq-propaganda.

— Vi har jobbat aktivt med de här frågorna i många år. Vi har ju också i vår externa kommunikation varit tidigt ute och adresserat de här frågorna och gjort det på ett ganska odramatiskt sätt. Vi har till exempel använt modeller med samma kön i annonser som gått i mainstream-media utan att göra någon grej av det. I en annons har vi ett heterosexuellt par som pussas och i en annan annons är det ett gaypar i samma situation med samma copy, säger han.

Han tycker vidare att fler bör satsa på reklam med homosexuella inslag och att det inte längre är något man rynkar på näsan åt i Sverige:

— Man behöver inte vara så rädd att folk ska tycka att det är konstigt eller bojkotta företaget. Sverige idag är inte så konservativt. Det finns många som använder sig av sådana annonser i nischmedia men det är min väldigt starka övertygelse att man kan köra det i breda kanaler.

Ska satsa på mer ”mångfald”
Pellvik medger att flygbolaget har varit dåliga med att lyfta fram främlingar i sin reklam men uppger att det är på väg att ändras:

— Vi kommer att använda mer bilder som visar på mångfalden i Sverige. Det vi kanske inte har varit lika bra på är att visa mångfald när det gäller etnicitet. Sverige är mångkulturellt både när det gäller familjekonstallationer och etnisk bakgrund. Inte alla svenskar är rågblonda, vi har alla slags resenärer och det vill vi skilda [sic!] på ett trovärdigt sätt utan stereotyper i vår kommunikation.

Källa:
Ving prisas för sitt hbtq-arbete


  • Publicerad:
    2014-07-30 21:00