INRIKES. Klädföretaget Polarn o Pyret har mött hård kritik efter att ha lagt upp en ny kampanjbild på Facebook. Bilden föreställde en flicka i klänning och många blev då rasande över att företaget nu inte längre är ”könsneutralt”.

I början av november lade klädföretaget Polarn o Pyret upp en ny kampanjbild på sin Facebooksida. Bilden i fråga föreställer en flicka i klänning, strumpbyxor och lackskor. Men att se en flicka i klänning var någonting som uppenbarligen provocerade många och det dröjde inte länge innan kritiken började hagla.

Läs några av de reaktioner som postades under bilden nedan:

Tråkigt att POP inte är ett alternativ att handla från längre. Vill man ha könsstereotyp skit finns det många andra företag som gör det bättre och betydligt billigare.

Alltså, när alla andra kedjor går (vissa med väldigt små steg, förvisso) mot mer lekfulla, könsneutrala barnkläder där lek och färg är i fokus klampar pop åt rakt motsatta hållet.

Oj! Trodde jag kommit in på fel sida… Vad hände med mixa och blanda – könsneutralt sen 70-talet? Tråkig utveckling. Ett stort steg bakåt…

Nanna Hedlund som är vd på Polarn o Pyret tycker att det är tråkigt att många reagerade så negativt på bilden.

”När man gör ett förändringsarbete som vi gjort och som vi även ser positiva resultat av nu – så reagerar alla olika. Det måste man få göra och vi lyssnar såklart men står också väldigt stabilt i den väg vi valt”, skriver Hedlund i ett mail till tidningen Metro.

Vidare bedyrar Hedlund att ”könsneutralitet” fortfarande är en viktig del av varumärket. Hon tillägger dock att de prioriterar att göra kläder som går att leka i – med fokus på kvalitet, hållbarhet, barnsäkerhet, bekvämlighet, bra passform och fina detaljer.

Källa:
Efter reklamkampanjen: Kundernas ilska mot Polarn o Pyret


  • Publicerad:
    2017-11-16 08:30