Flera företag vägrar att annonsera på Breitbart efter Trumps seger

UTRIKES. Efter att Breitbarts förre chef Steve Bannon utnämndes till chefsstrateg åt Donald Trump har flera företag beslutat sig för att ta bort sina annonser från den invandringskritiska webbsidan Breitbart News.

Efter att den tidigare chefen Steve Bannon på den invandringskritiska webbsidan Breitbart utnämndes till chefsstrateg till den nyvalde presidenten Donald Trump har flera storföretag valt att plocka bort sina annonser från Breitbart News. Detta efter att media gjort sitt yttersta för att utmåla webbsidan som en ”hatsajt”. Jeff Jarvis, som är professor i journalistik, har även jämfört Bannon med Tredje rikets Hermann Göring.

Ett av flera företag som valt att annonsvägra på Breitbart är storföretaget Kelloggs. Företagets talesman Kris Charles kommenterar annonsvägran på följande sätt:

Vi arbetar regelbundet med våra partners för att säkerställa att våra annonser inte visas på webbplatser som inte är i linje med vårt företags värdegrund”.

Andra företag som meddelat att de tänker ta bort sina annonser från Breitbart är bland annat läkemedelsföretaget Novo Nordisk, glasögontillverkaren Warby Parker och San Diego Zoo. Sedan tidigare har Appnexus, ett av de största annonsnätverken, blockerat Breitbart News.

Källa:
Kellogg to join others in removing advertising on Breitbart

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments