CORONAPOLITIK. Singapore Airlines är det senaste flygbolaget i raden som lanserar vaccinpass.

Foto: Pixabay (Public Domain); Flygplan: Aero Icarus (CC BY-SA 2.0)

I mitten av december lanserade fem flygbolag det digitala hälsopasset CommonPass som ska ange vilka vaccin resenärerna har tagit. Till en början är detta frivilligt, men väntas bli tvingande.

Nu har ytterligare ett flygbolag, Singapore Airlines, blivit det första flygbolag som verkligen introducerar ett sådant vaccinationspass, Travel Pass. Flygbolaget motiverar det digitala biometriska passet med personuppgifter om resenärens hälso- och sjukdomstillstånd som ”det nya normala” för att människor ska få lov att resa omkring.

Travel Pass har utvecklats av den internationella flyg- och transportorganisationen IATA. Efter en provperiod ska passet integreras med SingaporeAirs mobiltelefonapplikation. Det ska ske inom de närmaste månaderna.

Passagerare som reser längs de rutterna som valts ut av politiker och företag, kommer att behöva ta sina covid-19 tester på utsedda kliniker i Jakarta och Kuala Lumpur.

Dessa kliniker kan sedan utfärda ett hälsointyg antingen på ett papper med en QR-kod som leder till en biometrisk databas som resenärens personuppgifter är kopplade till, eller som ett digitalt hälsointyg i resenärens app, som är kopplad till diverse övervaknings- och resedatabassystem.

Koll på resenärers hälsomeriter
Dokumenten kommer att kontrolleras av både flygplatsincheckningspersonal och Singapores immigrationsmyndighet, och hjälper dem att spåra enskilda individers rörelser in och ut ur Singapore.

Singapore Airlinesskriver i sitt pressmeddelande covid-19 tester och vaccinationer kommer att vara ”en integrerad del” av flygresor framöver och att certifikaten är ett idealiskt sätt att ”validera en passagerares hälsomeriter”.

Företaget hyllade detta nya ID-system som ett sätt att använda digital teknik för att skapa en ”mer sömlös upplevelse” för kunder mitt i ”det nya normala”.

Med sömlös upplevelse menas att spårningen av personers identiteter och hälsotillstånd går så pass snabbt att det inte påverkar flödet av resenärer eller företagstjänster i för stor utsträckning, samt att alla berörda övervakningsmyndigheter och -företag får tillgång till samma information som man väljer att samla in och dela om resenärerna.

Margaret Tan som är flygsäkerhetstjänsteman på Singapores civila flygmyndighet (CAAS), är mycket glad över den nya tekniken uttryckte enligt RT News hopp om att ”andra länder och flygbolag” skulle anta ett liknande system för att säkerställa att passagerarna har ”nödvändiga hälsomeriter för att skydda folkhälsan.”


  • Publicerad:
    2020-12-26 17:00