FAKE NEWS. Trots att Facebook tagit krafttag mot fake news använder de själva just fake news för att svartmåla kritiker och konkurrenter.

Redan 2014 fanns bilder på Mark Zuckerberg som girig bläckfisk. Denna karikatyr publicerades i Süddeutsche Zeitung och föranledde Simon Wiesenthal-centret att klaga. Karikatyren bevisade att dess upphovsman är antisemit, hävdade rabbi Abraham Cooper. Tidningen bad judarna om ursäkt. Bild: Facebook.

En rapport publicerad i onsdags i New York Times, avslöjade att Facebook har anlitat PR-firman Definers för att smutskasta kritiker mot Facebook och publicera artiklar som attackerar de rivaliserande teknikföretagen Apple och Google.

Artiklarna publicerades på en kampanjsida som PR-firman har maskerat så att den ser ut som en riktig nyhetsportal. Den heter NTKNetwork.com.

NBC tog också upp historien med en tidigare anställd på PR-firman som kallar NTKNetwork ”vår interna fabrik för fake news”.

Facebook hävdar att denna nyhet är fake news (falska nyheter). Enligt företaget har det aldrig beställt uppdraget från den Washington DC-baserade PR-firman att skriva artiklar eller sprida desinformation.

Facebooks VD, juden Mark Zuckerberg sade att han var ovetandes om Facebooks relation med Definers, trots att företaget har försökt släta över kontakterna med PR-firman genom att hävda att denna relation är ”välkänd av medierna”.

Facebooks högste verksamhetsansvarige, judinnan Sheryl Sandberg, förnekar också kännedom om relationen mellan Definers och Facebook. Ändå är Sandberg säker på att Facebook inte har beställt fake news.

— Vi har absolut inte betalat någon att skapa fake news, sade Sandberg till CBS News i fredags.

— Och återigen, vi genomför en grundlig genomlysning av vad som har hänt men de har försäkrat mig att vi inte har betalat någon för att vare sig skriva eller marknadsföra någonting som varit falskt, fortsatte Sandberg.

Kritikerstorm mot Facebook
New York Times rapport har orsakat en storm av kritik mot Facebook. Enligt RT är en stor majoritet av kommentarerna på sociala medier riktade till Facebook starkt kritiska till företaget som inte litar på Zuckerbergs och Sandbergs ord efter New York Times avslöjande.

Ironiskt nog härstammar denna senaste skandal från Facebooks försök att släta över en tidigare skandal; när Facebook sålde användardata till företaget Cambridge Analytica som användes för att påverka opinionen i Storbritannien att rösta mot ett utträde ur EU.

Avslöjandet om Cambride Analytica följdes av flera månader med ytterligare skandaler om integritetsintrång. Zuckerberg kallades till flera kongressutfrågningar för att förklara sig.

Kritiker mot Facebook är antisemiter
Vid en utfrågning i juli höll protesterande demonstranter upp skyltar som avbildar Zuckerberg och Sandberg som jättebläckfiskar med tentakler som omsluter jordklotet. På grund av denna opinionsyttring klagade Facebook till den judiska lobby- och terrororganisationen ADL, som kallade affischerna ”en klassisk antisemitisk trop”.

Facebook anklagade öppet de protesterande för antisemitism och förberedde i hemlighet att betala med samma mynt. Facebook instruerade PR-firman Definers att cirkulera material som länkade några anti-Facebookaktivister till den enligt Annie Lööf modige och godhjärtade judiske mångmiljardären George Soros. Denne Soros, även han med ”tentakler” som omfamnar många verksamhetsfält, är också starkt kritisk till företaget Facebook.

Det stämmer faktiskt att en anti-Facebook-grupp som heter Color of Change har tagit emot pengar från George Soros för att bekämpa Facebook, men de flesta kritiker har ansett att Facebooks svartmålning med hjälp av ”den onda ikonen” George Soros klingar falskt. Detta för att Facebook både insinuerar att en rik judisk donator kontrollerar motståndet mot dem själva, och sedan för det hyckleri det innebär att samtidigt anklaga samma opposition för antisemitism.

Zuckerberg har allt färre vänner
Enligt RT har Zuckerberg inte många vänner kvar. Den amerikanska högern som har fått luft under vingarna under den republikanska administrationen är ”skoningslöst” kritisk mot Facebooks vänsterorienterade privata politik som de sprider med sin nära nog monopolställning, samtidigt som de aggressivt har censurerat konservativa röster i nätverket.

Istället för att släppa på censuren mot användare som har konservativa åsikter eller ett högerperspektiv, har Facebook tvärt om nyligen börjat slå ned även på vänsterorienterade nyhets- och diskussionsgrupper. Censuren ökar över hela spektrat.

Inför mellanårsvalet i USA som hölls i början av november, stängde Facebook 800 alternativa nyhetssidor. Det gällde vänstergrupper som The Anti Media likaväl som högergrupperna Right Wing News och Nation in Distress. Även större nyhetsförmedlare som RT fick vissa sidor censurerade för att Facebook påstod att en del inlägg ”vilseledde användare”.

Andra grupper som stängdes var bland annat granskare av polisbrutalitet, Filming Cops och Policing the Police.

Investerare i Facebook har uttryckt missnöje med Zuckerbergs bristfälliga ledarskap. Det kan hända att han kommer att få ta en smäll för hur Facebook utvecklas, skriver RT.

Källa:
In-house fake news shop’ – Facebook facing new scandal and losing friends


  • Publicerad:
    2018-11-17 18:55