POLITIK. En ny rapport visar att EU-medlemskapet är skadligt för offentlighetsprincipen. Förutom att folket inte får veta vad som pågår i offentliga verksamheter och i av dem kontrakterade privata aktörer, öppnar detta för korruption och kraftigt ökad utsugning av skattemedel.

En ny rapport från Expertgruppen i offentlig ekonomi (ESO) visar att Sveriges medlemskap i EU har haft en skadlig inverkan på den svenska offentlighetsprincipen, det vill säga rätten att ta del av allmänna handlingar. Redan på 90-talet varnande EU-motståndare för att så skulle bli fallet. Nu bekräftar ESO-rapporten att kritikerna hade rätt. Ändå föreslår ESO att Sverige ännu mer ska harmonisera sin lagstiftning med EU. Kommunistiska Partiets tidning Proletären har intervjuat journalisten Nils Funcke som säger att expertgruppens väg framåt gör honom nervös.

ESO:s rapport heter Grundlag i gungning. Författarna Carl-Fredrik Bergström och Mikael Ruotsi beskriver i den hur riksdagen regelmässigt justerar de svenska sekretessreglerna så att de uppfyller kraven som EU-rätten ställer. Samtidigt öppnar de för att ändra i grundlagen vilket skulle försvaga offentlighetsprincipen ytterligare.

Med tanke på att Sveriges medlemskap i EU numera är inskrivet i den svenska grundlagen(!), ser det ut som att dessa nya ”öppningar” för att ytterligare strypa offentlighetsprincipen har planerats för länge sedan.

— Det är väldigt svårt att få ett ordentligt grepp om den här rapporten. Å ena sidan säger de att EU har försämrat insynsmöjligheterna här i Sverige. Men deras väg ut ur det är inte att vi med näbbar och klor ska försvara de erfarenheter vi har, som tar sig uttryck i Tryckfrihetsförordningens andra kapitel, säger Funcke till Proletärens journalist Marcus Jönsson.

— Deras modell verkar vara att vi ska sträva efter att hitta en europeisk konsensus kring de där frågorna och då blir jag väldigt nervös, för det innebär ju att våra rättigheter här i Sverige måste minskas, fortsätter Funcke.

Författarna till ESO-rapporten hävdar att den svenska offentlighetsprincipen inte längre är unik, och att det inte finns några komparativa studier som visar att den svenska öppenheten skulle vara bättre än något annat lands.

— Det skulle jag säga är nys, säger Funcke. Generellt sett är den standard som råder inom EU påtagligt lägre än de regler vi har. Det är också märkligt att det inte finns några komparativa studier. Åtminstone borde det gå att genomföra komparationer med de regler för en mer svensk offentlighetsprincip som rådde tidigare, och vilka implikationer diskrepanserna i de olika regelverken innebär. Det borde räcka som analys för att välja en bättre politik än den som globalisterna redan har bestämt sig för.

Nils Funcke menar att Sverige hjälpt till att förbättra reglerna i andra EU-länder men att EU-medlemskapet varit till skada för den svenska offentlighetsprincipen.

— Det har haft en negativ effekt totalt sett. Vi har fått se inskränkningar. Inte minst den här styggelsen att avsändaren av en handling ska ha en form av veto huruvida en svensk myndighet får lämna ut den handlingen eller inte. Det strider mot Tryckfrihetsförordningens regel om att det är myndigheten som sitter på handlingen som ska göra sekretessbedömningen, säger Funcke.

— Jag tror att den största effekten har blivit att svenska myndigheter intar en försiktighet när de ska pröva om handlingar från andra EU-nationer ska lämnas ut eller inte, fortsätter han.

På Marcus Jönssons fråga om hur Funcke ser på på det faktum att offentlighetsprincipen inte gäller i offentligt finansierad verksamhet som utförs privat säger han såhär:

— Jag har upprepade gånger kritiserat att det är så. Vi hade samma fenomen på 80-talet när många kommuner lekte näringsliv och placerade elbolag och annan verksamhet i aktiebolag. Då försvann över en natt insynen i den verksamheten.

I kommunala bolag återinfördes offentlighetsprincipen år 1995. Men Sveriges Radios Ekot-redaktion gjorde i januari en granskning som visade att fler än hundra kommunala bostadsbolag inte lämnade ut allmänna handlingar på begäran av en privatperson.

— Nu är det dags för en ny återställare, och det gäller allt som sköts på entreprenad idag. Grundtanken med offentlighetsprincipen är att allmänheten ska ha en insyn i hur allmänna medel används och det har ryckts undan här. Och det handlar om många miljarder skattekronor, säger Funcke avslutningsvis till Proletären.

Källa:
EU-medlemskapet urholkar offentlighets-principen


  • Publicerad:
    2018-04-14 14:30