Elsa Beskow – en svensk barnboksikon

Dagens datum 11 februari: Denna dag 1874 föddes Elsa Beskow, en av Sveriges mest kända barnboksförfattare och tecknare.

Elsa Beskow - löp

Den 11 februari 1874 fick paret Bernt och Augusta Maartman sitt andra barn, dottern Elsa. Familjen bodde på Södermalm i Stockholm, där fadern försörjde sig som grosshandlare. Familjen fick ytterligare tre döttrar.

Redan som ung tyckte den unga Elsa om sagor och hittade på egna sagor, hon var även mycket intresserad av att rita och teckna. Hon bestämde sig tidigt i livet vad hon ville syssla med som vuxen:

Så långt jag minns tillbaka brukade vi syskon, liksom nästan alla barn, tycka mycket om att rita. Jag var bara sex år då jag hade klart för mig, att jag helst av allt ville lära mig rita, när jag blev stor, och allra helst rita i sagoböcker.

Nataniel & Elsa Beskow

Nataniel & Elsa Beskow

När fadern hastigt avled 1889 tvingades familjen Maartman att flytta till moderns ogifta syskon för att klara sin försörjning. Några år efter faderns död började Elsa på Tekniska skolan för att utbilda sig till teckningslärare. Under utbildningen träffade Elsa Natanael Beskow, paret förlovade sig 1893. Kort efter förlovningen slutade Elsa sin utbildning och hon började jobba som teckningslärare vid Whitlockska samskolan.

I barntidningen Jultomten från 1894 fick Elsa sin första teckning publicerad, i samma tidning kom Elsa att fortsätta att publicera bilder i flera år framöver.

lilla_vedhuggaren

Elsas teckning i tidningen Jultomten från 1894

Elsa och Nataniel gifte sig 1897 och Elsa antog makens efternamn. Samma år gav hon ut sin första barnbok: Sagan om den lilla, lilla gumman. Paret Beskow kom att få sex barn, alla söner, varav en dog i unga år.

Elsa Beskows stora genombrott kom år 1901 när hon gav ut bilderboken Puttes äventyr i blåbärsskogen. Boken var även hennes första bok som översattes till ett annat språk, tyska. Sammanlagt har hennes böcker översatts till fjorton språk.

putte

Elsa Beskow hämtade mycket av sin inspiration från det hon kände till, de flesta av hennes karaktärer byggde på verkliga personer. För sina naturtrogna teckningar av blommor och växter använde hon ofta sin egen vildvuxna trädgård som motiv.

Beskow-Sun-Egg-illus

Elsa Beskow kom under sin livstid att publicera närmare 40 barnböcker, bland de mest kända är:
Tomtebobarnen, Pelles nya kläder, Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin, Resan till landet Längesen och Petter och Lotta på äventyr. Hon illustrerade även en stor mängd andra författares böcker. I över 100 år var Elsa Beskows böcker favoriter hos de flesta barnfamiljer i Sverige.

Mors lilla Olle

Mors lilla Olle

elsa-beskow

Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin

Lasse-Liten

Lasse-Liten

Tomtebobarnen

Tomtebobarnen

Petter och Lotta

Petter och Lotta

I dagens Sverige har dock Elsa Beskows klassiker fått stryka på foten. Hennes skildringar av det naturliga och etniskt homogena Sverige har ansetts förlegat hos de politiskt korrekta genuspedagogerna och mångkulturförespråkarna.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-02-11.

Flattr this!

  • Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

  • Vi nationella har alltid gillat tant Brun men farbror Blå tycker vi är lite skum. Vad rännar han efter tro?

    Nej skämt är bra ibland och bra artiklar på nordfront är allitd bra!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +39 (av 49 röster)
  • Mot etniskt självmord says:

    Hattstugan var ju en favorit!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +32 (av 34 röster)
  • mamma till tonåring says:

    Fantastiska sagor!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +41 (av 43 röster)
  • smurfan says:

    Älskade dessa sagor när jag var liten:)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +29 (av 33 röster)
  • Angantyr says:

    Samtliga Elsa Beskows sagor rekommenderas varmt till alla som har barn. Som tur är finns böckerna allmänt tillgängliga att beställa, än så länge, t.o.m inbundna.

    http://www.adlibris.com/se/sok?q=Elsa%20Beskow

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +33 (av 35 röster)
  • Anonym says:

    Jag älskade också dessa sagor när jag växte upp. Ett sunt samhälle fritt från nutida dekadens och omoral och allmänt förfall.

    Tyvärr är det bara en tidsfråga innan Elsa Beskows sagor kommer att beläggas med censur pga att de hamnar i strid med genus-, mångkultur- och homosexglorifierande hjärntvätt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +31 (av 37 röster)
  • Mjauv says:

    Själv avskydde jag mycket av Elsa Beskows alster pga. hennes enligt mig obehagliga skildringar av barnaga som jag tycker är rent vidriga. Jag tyckte illa om dem som små och om/när jag själv får barn så kommer jag inte låta dem läsa sådant. Att naturalisera och nonchalera övergrepp på barn med hänvisning till sin kulturella bakgrund är bullshit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -34 (av 44 röster)
  • Den sista bilden visar julbocken (till skillnad från den amerikaniserade och kommersiella Coca-cola-jultomten):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Yule_Goat

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +26 (av 28 röster)
  • Taipan says:

    Roligt att ni berättar om Elsa Beskow. Klar favorit hos mig i unga år. Minns dock hur mina föräldrar varnade mig om jag inte skötte mig så skulle Farbror Blå komma med käppen :)

    Idag kan barn bära sig riktigt vidrigt illa åt mot allt och alla och så fort man sätter ner foten talas det om Barns rättigheter hit och dit. Märkligt nog talar ingen om barns skyldigheter.

    Skulle med glädje inhandla böckerna från er om ni sålde dem.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +25 (av 31 röster)
  • Revelj says:

    Underbara böcker. Vilka kontraster jämfört med nutida skitproduktioner som Pelle köper ny klänning, Abdollah och hans pappor osv. Passar på att klämma in den gamla sanningen -Det var bättre förr

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +40 (av 40 röster)
    • Christian says:

      Det måste vara jobbigt att vara född 75 år för sent.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -17 (av 25 röster)
      • Tobias Ekberg says:

        Du då?
        Hur känns det att vara född igår?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +19 (av 25 röster)
        • Christian says:

          Taggarna utåt? Jag menar bara att nog hade varit roligare att vara nazist om ni levat på 30-talet när antagandet om en högststående germansk ras och exklusiv nordisk kultur ännu inte var avfärdat som påhitt.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: -25 (av 31 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            30-talet?

            Du snackar skit min gode man.
            Till skillnad mot många andra länder där man betonar landets identitet och etnicitet som något unikt på sitt sätt i denna värld så förminskar och förringar ni detsamma när det gäller Sverige.

            Förresten så är förintelsen och tredje riket endast ett av er flitigt brukat vapen, slagträ att använda i debatten – inget annat.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +15 (av 21 röster)
          • Alla kulturer är exklusiva och unika.
            Kurder anser sin kultur unik och vill för allt i världen inte inkludera turkisk, irakisk eller iransk kultur i den.
            Som nationalsocialist ser jag det ställningstagandet som helt normalt och uppmuntar det.
            Vita är högtstående i den bemärkelsen att endast vita kan påbörja och utveckla vit kultur. Därutöver är vi överjävliga på att uppfinna saker och bygga harmoniska samhällen.
            Negrer är överjävliga på löpning.
            Inget av detta är påhitt utan fakta.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +12 (av 14 röster)
          • Christian says:

            Vad är ”landets identitet” för nåt? Kultur och identitet är fenomen som är i ständig förändring och därtill otroligt mångfaldig i uttryck och manifestationer. Ingen förringar svensk kultur. Den förändras, precis som den alltid gjort, genom människors levande och val. Och det har alltid funnits bakåtsträvare som hävdat att ”det genuina” gått om intet i förändringarnas kölvatten. Ni är inte de första och inte de sista heller. Om 40 år lär väl bakåtsträvarna kämpa med hull och hår för att bevara den ursvenska traditionen Halloween.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -18 (av 24 röster)
          • Christian says:

            Nej, MN, det är inga fakta. Det är generaliserande fördomar.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -1 (av 7 röster)
          • Christian says:

            Vad gäller förintelsen och tredje riket, så är det två historiska processer som hör till de mest utforskade och dokumenterade i hela mänsklighetens historia. Om en förnekar förintelsen är en dum i huvet. Vad gör det om en i egenskap av nazist bara accepterar att det hände och tycker det var helt rätt? Nazisterna avskyr ju judarna och beskriver dem som nån jädra farsot. Hitler var väl jätteduktig som lyckades ta kål på så många innan de onda uniformerade allierade judarna kom och avbröt det storslagna projektet.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -16 (av 24 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Hur kan du ta för givet jag är NS förresten?
            Ja, det är ett slagträ för er, ett effektivt slagträ – rätt och slätt.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +1 (av 3 röster)
          • Christian says:

            Tobias Ekberg, om jag nu skulle råka tillskriva dig åsikter du inte har så kan du hojta till. Din ensidiga och rasistiska retorik kring exv mångkulturen, svenskhet och påståenden om hur ”vi” använder förintelsen leder tankarna till att det finns nåt slags ”vi” för dig som du anser dig tillhöra. Om du nu tillhör stollarnas idiotiska motståndsrörelse låter jag vara osagt, men du delar deras uppfattningar. Och jag har inte sett att du har nåt emot den grova rasistiska retorik som florerar här. Eller hur?

            Nazisternas folkmord på judarna var ett av historiens mest grymma tilltag och en slags yttersta konsekvens av dåtidens idéer om ras, makt och värde. Idag existerar en mängd kunskap som både gör sådana idéer mycket svårare att motivera rent vetenskapligt för att inte tala om etiskt. Dessutom är det inte så längesen det hände, dessutom så har västvärlden genom sitt kristna arv ett historiskt dåligt samvete för ungefär tusen år av judeförföljelse, dessutom är det viktigt att komma ihåg, hedra och använda som verktyg i debatter. Men att påstå att det inte hände är ju genuint korkat och den som förnekar förintelsen och samtidigt påstår sig tillhöra en överlägsen ras och därtill figurera på bild på nazisjater med bister och bestämd uppsyn – hen har tjänat ihop till att bli både utskrattad och föraktad.

            Dåligt samvete är meningslöst. Däremot kan man tala om det och fråga sig om gamla påhitt som rasskillnader, platt jord, en enda sann Gud osv verkligen tillför något i en värld där människor behöver leva tillsammans och acceptera en existerande mångfald inom alla fenomen som livet rymmer. Ett fritt och enat Norden säger ni. Javisst, säger vi (dvs nästan alla svenskar) – fritt från rasism, sexism, nazism och strukturella orättvisor.

            Vad gäller den senaste tidens flyktingsströmmar, så accepterar jag den fullt ut, av humanitära och moraliska skäl. Jag accepterar större kostnader för samhället, för mig själv, intrång i min för givet tagna bekvämlighet och jag accepterar att det får både positiva och negativa konsekvenser. Och jag avskyr all ensidighet i debatter om invandring och flyktingmottagande. Jag anser att medmänsklighet är något som ska vara signifikativt för svenskhet. Jag känner, genom mitt jobb, många med olika ursprung – afrika, mellanöstern, asien, baltikum, balkan – och har sett att de är precis som ”vi” (betraktat som grupp) – mångsidiga, flexibla, kärleksfulla, fördomsfulla osv. Skillnaden är att de tillhör minoriteter i det svenska samhället och dagligen möter fördomar som internaliserats i svensk kultur och samhällsbyggnad under lång tid. De får anstränga sig för att inte manifestera normens fördomsfulla bild av ”den andre”.

            Det finns mycket skriver om mångfald och ”vår” syn på det. Och inget av det handlar om färre svenskar. Att vidga begreppen, är vad som är grunden.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -12 (av 22 röster)
          • Furst Kanin says:

            @Christian.

            Så fick du det sagt.
            Apropå ingenting: Vad tycker du om Elsa Beskow?

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +5 (av 7 röster)
          • Christian says:

            Bra naturalistisk illustratör, viktig barnkulturprofil och förespråkare för barns rätt till kultur och rekreation. Föredrar Helena Nybloms sagor dock, illustrerade av John Bauer. Trist att se att Beskow här används för att legitimera rasistiska åsikter. Idealen i böckerna är förlegade och bör sättas i ett historiskt sammanhang när en läser dem för barn.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -4 (av 12 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Ja, jag är en rasist, jag erkänner att det finns människoraser – varav jag tillhör den europida vita rasen.

            Du accepterar och är därav likgiltig inför dessa ”negativa konsekvenser” du nämner.

            Du anser att Sverige ska beredas som ett smörgåsbord(Inte endast ekonomiska aspekten – långt därifrån!) åt dessa människor vilka kommer från långt ifrån fattiga delar av denna värld istället för att man ska trycka på deras ledare att ta ansvar för sitt folk.

            Du är förresten inte ensam om att ha ”utlänningar” till vänner, jag har själv utlänningar i just utlandet som vänner.
            De är européer, de är vita alltså.
            Människor jag inte skulle ha ett skvatt emot som invånare i detta land – tvärtom.
            En önskvärd ”berikning” om man säger så – vita människor!

            Två av dessa vänner är dessutom av judiskt ursprung – de delar mina åsikter i väldigt mycket.

            Ni som önskar detta ”Sverige” vilket ska rymma hela världen förtjänar drabbas av denna världens samtliga konflikter och motsättningar på er egen bakgård.

            Må ni få äta upp detta – med råge!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +2 (av 6 röster)
  • Herr Schicklgruber says:

    Nu var ju Elsas make predikant b l a skrev han flera psalmer, att de med sin djuot kristna tro skulle ställa sig bakom er ideologi är skrattretande….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -28 (av 36 röster)
    • Att du tror att Elsa Beskow skulle ställa sig bakom ert sinnessjuka ”mångkulturella” folkmord på vita människor och vår civilisation… är mer skrattretande.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +32 (av 40 röster)
      • Herr Schicklgruber says:

        Tyr: med hennes DJUPT religiösa bakgrund så skulle hon faktiskt det…

        Märkligt detta att Nordfront tar upp förebild efter förebild som nästa alla är djupt troende kristna… de tror alltså på en religion som går emot det ni tror på-

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: -23 (av 27 röster)
        • Furst Kanin says:

          Var och en skall dömas efter sitt verk. Inte efter sin tro.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +21 (av 21 röster)
        • Anonym says:

          ”de tror alltså på en religion som går emot det ni tror på-”

          Det säger du? Europa har varit kristet i tusen år, men er rubbade självutplånade PK-ideologi är inte ens hundra. För knappa 50 år sedan hade ni fortfarande setts som de stollar och nollor ni är.

          Så det är knappast nationalismen som är helt oförenlig med kristendom.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +12 (av 12 röster)
      • Christian says:

        Elsa Beskow skulle med all säkerhet betrakta er ideologi som avskyvärd och ovärdig, precis som Astrid Lindgren gjorde. Dessutom skulle hon skratta åt er okunskap och självhävdelse; exv manifesterat av frasen ”folkmord på vita”, uttalat av vuxna människor som trycker upp idolbilder på en av historiens värsta massmördare.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: -19 (av 27 röster)
        • Anonym says:

          Säger en som har Lenin på väggen.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +13 (av 15 röster)
          • Christian says:

            Lenin? Jag ger väl fan i Lenin. Jag har konst och bilder av mina barn på väggen.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -4 (av 10 röster)
        • http://www.genocidewatch.org/southafrica.html

          Det är inte bara nationalsocialister som säger att det pågår ett folkmord på vita.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +10 (av 10 röster)
          • Christian says:

            Sydafrika? Är du säker på att det stämmer? Jag menar, sajten tar ju också upp det nazistiska folkmordet på 6 miljoner judar – och det är väl ni genier här överens om aldrig har inträffat?

            Det finns dessutom rätt mycket skrivet om följderna av apartheidsystemet, som kan vara av intresse för att fördjupa förståelsen av situationen i vissa delar Sydafrika. Har du läst om belgarnas, under Leopold II, folkmord i Kongo under slutet av 1800-talet? 10 miljoner, dödades och ännu fler slavade i gummiproduktionen som belgarna la beslag på. Föredömliga representanter för den vita storslagenheten?

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -11 (av 13 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Christian.

            Det säger du?
            Ska vi känna oss skyldiga för anses det?

            Du kan ta det på dig, varsågod!
            Dra bara inte in oss andra i ditt ”dåliga samvete” vilket ligger till grund för din önskan att omvandla Sverige till ett afro-arabiskt habitat.

            Mångfald enligt er = Färre svenskar, färre européer.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +7 (av 7 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Christian.

            Du, förresten, gick det verkligen dig förbi att MN faktiskt uttryckte sig så här: ”Det är inte bara nationalsocialister som säger att det pågår ett folkmord på vita.”?

            Alltså inte bara NS som säger det pågår ett folkmord på vita!

            Kanske inte så konstigt även förintelsen tas upp på den sidan alltså, eller hur?

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: 0 (av 0 röster)
        • Tobias Ekberg says:

          Du kan knappast dra några säkra slutsatser om hur E. Beskow hade sett på dagens s.k. Sverige.

          Inte ens hur A. Lindgren och hennes åsikter hade utvecklats med tiden.

          Inte att dessa ovanstående skulle blivit NS men väl att de kanske tagit avstånd från er s.k. mångkultur vilket är ett vedervärdigt och arrogant samhällsexperiment.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +7 (av 7 röster)
          • Christian says:

            Nämnda författare var i något olika grad ”toleranta och inkluderande” i sin samtid och företrädde värderingar om individens (i synnerhet alla barns) frihet. Det är rimligt att tro att båda dessa skulle omfamna de värderingar som är norm idag och kanske tillochmed radikala i framkant. Astrid Lindgren hatade nationalism och det värderande uppdelandet i raser och avgränsade kulturer, enligt egen utsago. Hon hade nog fortsatt att se kulturförändringarna som i huvudsak positiva och inspirerande. Som de flesta andra alltså.

            Mångkultur är för övrigt ur ett större historiskt och antropologiskt perspektiv mer norm än avvikelse, även i Sverige. Men det förstås, det beror på vilken historia man tar till sig och håller för sann. Jag väljer att sälla mig till de uppfattningar om kulturprocesser som framförts av de mest respekterade forskarna inom det humanistiska fältet de senaste 20 åren. Den svenska kulturen är ett hopkok av importerade och redigerade ritualer under ca 500 år.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -11 (av 13 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            ”Den svenska kulturen är ett hopkok av importerade och redigerade ritualer under ca 500 år”

            Nå, detta du påstår att vi tagit intryck utifrån är inget jag förnekar heller.

            Men sen när hade vi denna inflyttning från Afrika och mellanöstern; sen hur många hundra år har detta då pågått i Sverige?

            Detta ni anser vara något inspirerande och positivt.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +3 (av 3 röster)
    • Anonym says:

      Lek inte Hitler!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -11 (av 17 röster)
    • Furst Kanin says:

      Fullständigt meningslöst att diskutera vad historiska personer skulle tycka om de fötts i vår tid. Möjligen om man tror på själavandring; annars är de ohjälpligt bundna vid det ödesbestämda, enda jordeliv de hade.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +10 (av 10 röster)
      • Furst Kanin says:

        …och till den omgivning som deras liv utspelades i.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +7 (av 7 röster)
        • Herr Schicklgruber says:

          Exakt. Deras ras hade 0% betydelse… Tack för det.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: -17 (av 19 röster)
          • Furst Kanin says:

            Ja, det föddes ju en farlig massa negrer på Södermalm år 1874.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +17 (av 17 röster)
          • Scandi says:

            Pratade med en äldre dam med en fungerande hjärna, de är dessvärre lätträknade. Hon berättade att hennes syster såg en livs levande neger på Södermalm – år 1929.

            Det var inte många som sett en neger i verkligheten då, idag kan du inte undgå att se en neger och araber i den minsta lilla by.

            Hon var fullt medveten om att det går åt helvete med Sverige.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +10 (av 12 röster)
        • Furst Kanin says:

          Elsa Beskow kunde inte vara annat än en vit kvinna, född och uppfödd i en helvit, ganska borgerlig familj, i ett helvitt land. Hade det inte varit på det viset, så hade hennes böcker sett något annorlunda ut.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: +9 (av 11 röster)
  • Legatus legionis says:

    Dessa minns jag från när jag var liten!
    Ska definitivt tänka på att berätta dessa sagor när jag får egna barn!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +15 (av 17 röster)
  • Anonym says:

    Bild nr 4, där alla är ute på promenad längs bygatan visar hur politiskt inkorrekt detta är i dagens samhälle.
    Skulle den bilden ha målats eller framställts i dator avspeglande dagens samhälle så skulle Petter i sin högra hand hållit en docka, och Lotta skulle i vänstra handen hållit någon typisk pojk-leksak, kanske Emils bysse.

    Och Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin skulle ha burit endera korvskinnstighta jeans eller en mycket kort och tight kjol samt topless eller på sin höjd bh.

    Tant Brun skulle överhuvudtaget inte få ha något brunt på sig, för då skulle hon ju kunna antas hysa nationalsocialistiska sympatier, och det går ju inte an.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +15 (av 17 röster)
    • Anonym says:

      Och den svarta pudeln hade varit utbytt mot mot ett ensamkommande skäggbarn.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: +12 (av 12 röster)
    • Christian says:

      Bilden är inte alls politiskt inkorrekt. Den är en framställning av ett specifikt ögonblick i historien. Då var det viktigt att i barnkulturen spegla det borgerliga idealet och en vid den tiden relativt ny syn på barn och barndom och starkt intresse för densamma.

      Idag är det viktigare att i barnkulturmaterial inkludera alla sorters barn och barndomsvillkor som existerar i Sverige. Litteratur vill gärna spegla både sin samtid och rådande ideal. Mänskliga rättigheter (och barns) är på modet. Ni verkar, som sagt, ha fötts 75 år för sent.

      Jag såg två versioner av samma bok som getts ut med tio års mellanrum, 1996 resp 2006. En av illustrationerna visade en grupp barn sittandes i ring och bilden hade ritats om till den nya utgivningen. På den äldre bilden var alla barn vita, ungefär lika gamla, och alla flickor hade kjol och saker i håret. På den nya fanns flera barn med andra etniska markeringar, dvs hudfärg eller kläder, några yngre barn och alla flickorna hade byxor och varierande hårlängd. Denna förändring speglar ett förändrat samhälle, både vad gäller representation och ideal. Jag blev glad när jag såg förändringen. Men sådana förändringar har noll och inget med politisk korrekthet att göra. De speglar sin tid precis som Beskows bilder.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -2 (av 4 röster)
      • Tobias Ekberg says:

        En ”förändring” som tillkommit pga av sådana som dig – ni som söker det ”exotiska” i tillvaron.
        Ni som vill förändra enkom för förändringens egen skull.

        Svensk = Vit, europé.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: 0 (av 2 röster)
  • De är ju så estetiskt tilltalande dessa bilder…se till att köpa upp mästerverken innan de förbjuds på bibliotek och i bokhandlar. Mina barn älskar dem!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +10 (av 10 röster)
    • Christian says:

      Varför skulle de förbjudas? Mina barn gillar dem också och vi är övertygade pk-marxist-feminist-kulturetablissemang-mångkulturivrare. Viss äldre estetisk kultur kan komma att diskuteras utifrån den grad de uttrycker rasism, eller att de används för att motivera rasism. Elsa Beskows böcker innehåller ingen rasism.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -9 (av 11 röster)
      • Anonym says:

        Om än de så gjorde?
        Än sen då?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: 0 (av 0 röster)
        • Christian says:

          Då skulle det vara problematiskt. Men det är det inte.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: -2 (av 4 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Nä, inte alls problematiskt.
            Bara enligt sådana som dig!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +1 (av 3 röster)
          • Christian says:

            Ja, det skulle vara problematiskt för de flesta och för det svenska samhället. Du verkar inte alls begripa att det är du som är negern. Allt det förakt och hat du riktar mot icke vita riktar det svenska samhället mot dig. Inte för att du är vit, utan för att du är en självhävdande, rädd och fördomsfull tölp som inte klarar av att leva i en mångfaldig värld och miljö. Och en jävla idiot, det kan en vara oavsett mängden pigment i hudorganet.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -2 (av 8 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Christian.

            Din fåne, jag klara att leva i en ”mångfaldig värld”, det gör jag redan.

            Men bara för att du trivs bland negrer så kan du inte räkna med att andra gör det.

            Tror nog knappast att du liksom inte heller jag kan tala för samtliga svenskar, nix.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +1 (av 3 röster)
          • Christian says:

            Jag lever bland MÄNNISKOR pappskalle. Om du far så illa av det finns människor med annan hudfärg i din närhet så har du uppenbara problem med att leva i en mångfaldig värld. Och jag kan tala om för dig, om du är så okunnig att du inte vet det själv, att nationalsocialister och rasister är den mest avskydda samling gökar som existerar i det svenska samhället. Jag kan lova dig att nästan alla svenskar mycket hellre skulle bo granne med en färgad person än med en nazist. Och det beror på att de flesta betraktar andra som MEDMÄNNISKOR och att urskiljning görs utifrån värderingar och människosyn istället för hudfärg eller andra antagna skillnader. Ur ett samhällsperspektiv, är det NI som är negern – ni som inte tillhör, ni som åberopar en gemenskap utifrån färg och påhittade fundamentala skillnader mellan kulturer. ALL kunskap och värderingsskapande de senaste 75 åren har undan för undan förflyttat er ideologi till den obskyra utkanten, tillsammans med ku klux klan, radikala kristna som tror att jorden är 6000 år, talibaner och andra sekter som i grunden bygger på okunskap och rädsla.

            Jag har sett motståndsrörelsens demonstrationer vid ett flertal tillfällen – män med ihåliga ögon och bistra uppsyner står på rad och tror att de är giltiga representanter för den kulturella och geografiska miljö de befinner sig i. Och under tiden de står där och tror en massa saker om sig själva går folk förbi och skrattar åt det, avskyr dem och tycker synd om dem. Här har det hävdats att jag har Lenin på väggen, läser expo osv. Tror ni att det bara är vänsteraktivister och media som avskyr er? Jag är en vanlig snubbe med åsikter åt både höger och vänster, har hög akademisk humanistisk och samhällsvetenskaplig examen, är kulturellt aktiv, läser olika slags medier, umgås i vitt skilda kretsar och har både vänner och bekanta som tillsammans representerar ett omfattande etniskt, ideologiskt och kulturellt spektrum.Jag känner också många som är kritiska till mångkultur, rädda för Islam osv. Men de kan alla se skillnad på individ och struktur, på ensidighet och komplexitet.

            Och du kan inte stå bredvid en färgad person och betrakta hen som medmänniska och individ utan som representant för sin hudfärg som du av nån anledning är genuint skraj för. Herregud alltså, så otroligt idiotiskt. Även på 30-talet var nazisterna i Sverige hatade. Jag har mött nazister som hyllade den svenske kompositören Willhelm Peterson- Berger, som skrivit mycket vacker pianomusik bla, och som jag ofta själv spelar. Han var också kulturkritiker på 30 och 40-talet och uttalat kritisk mot judarna som samhällsfenomen. Nazisterna jag mötte bejublade hans musik och uttalade om judar. Åh, vad han var SVENSK tyckte de. Då upplyste jag dem om att han hatade nazisterna och rasismen ÄNNU MER, tyckte att Hitler var en självhävdande och hopplös pajas. Nu hittar du på, tyckte nazisterna, varpå jag upplyste dem om att det finns gott om brev bevarade där han uttrycker detta.

            Likaväl som undervisningen i skolan utgår från att jorden är rund istället för platt, lärs det ut om de följder nazismen de facto fick. Inom biologin lärs det, genom förklaring av de senaste decenniernas forskning, ut att det finns 1 människoras och att eventuella skillnader mellan människor är större INOM respektive etnisk gruppering än MELLAN grupperingarna. Och här förnekas all sådan kunskap. Så otroligt dumt och fientligt. Vad tänker nazisterna göra när de kommer till makten? Bränna alla spaltmil av forskning inom alla fält under de senaste 50 åren? Och alla människor som hatar nazismen och omfamnar DET SVENSKA så fenomenet kan sägas ha utvecklats ungefär sen övergången från bondesamhället? Vad ska göras med dem? Sign ”svensksocialist” snackar om gemenskap. Vad då för gemenskap? ”Ja, du och jag är vita, har föräldrar som föddes här, och vi talar svenska och firar jul – därför har vi gemenskap”. Det är INBILLADE samhörigheter, som inte stöds av mer än ett pyttelitet fåtal SVENSKAR. Jag har MYCKET MER gemensamt med praktiserande muslimer jag känner, än med nån av skribenterna här.

            Ni är inte representanter för det svenska, för nationen eller den vita hudfärgen. Ni gör orättfärdigen anspråk på nåt som inte tillhör er. Ni ignorerar, undviker och förvanskar historien och kunskap om kulturprocesser och sociala relationer. Och frågan om våldtäkt och kultur har ni extremt lite kunskap om. Antalet våldtäkter kopplade till kultur måste förstås i förhållande till förövarnas situation, livssyn och omständigheter tillsammans med hur samhället generellt ser och har sett på män, kvinnor och deras relationer. Våldtäkt är ett manligt problem, inte ett etniskt. Fram till 1966, då våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades i svensk lag, sågs kvinnan som redskap för mannens lust och naturligen menad för moderskap och påföljande påbud om att vara tillgänglig. Många, många, många svenska gifta kvinnor har, långt innan det dök opp nån neger, tvingats till eller accepterat ofrivilligt sex. I SVENSK KULTUR. Att antalet överfallsvåldtäkter ökat beror på att fler kvinnor rör sig i offentliga miljöer. Att fler våldtäkter anmäls beror på att skammen att ha våldtagits har minskat. Våldtäktskulturen har en starkare position i den svenska kulturhistorien än i Islamsk kulturhistoria generellt. Till för bara något år sedan har en mängd förmildrande omständigheter i våldtäktsmål varit inskriva i lagen, exv graden av berusning, kvinnans klädsel och uppträdande mm. För att inte tala om den sociala skam som omfattande dömande som våldtagna kvinnor drabbats av.

            Det finns så mycket kunskap som ni saknar och dessutom inte vill ha eftersom den ifrågasätter grunderna till det hat och rädsla ni känner mot och för människor med icke vit hudfärg och utomeuropeisk härkomst. Förnekandet här är frappant och fenomenalt löjligt.

            Tjena mittbena. (Obs, jag antyder härvidlag inte att du är ett hårsvall. Det är bara ett uttryck) Jag avbryter här. Tack för samtalet.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -16 (av 20 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Nåväl, det var ju ett i synnerligen genomarbetat inlägg man har ansträngt sig om att få framfört.

            Jodå, jag strävar efter mer kunskaper, mycket mer kunskaper – är på god väg.
            Om detta ändrar mina åsikter?
            Nej, verkligen inte – inte på långa vägar.
            Tvärtom faktiskt!

            Tycker nog att Christian själv tar sig rättigheten att vara representant för svensken i gemen enligt det jag läser i hans inlägg.

            Nu, om jag är skraj för dessa ”människor” du nämner?
            Nu kommer han att tänka att ”det man är rädd för hatar man” men faktum är att jag hatar icke-vita, ett rent och oförfalskat hat – inget hyckel, inget självbedrägeri.

            Sen att du vill finna lindrande omständigheter för att sådana där våldtar får stå för dig – tjänar inget till att debattera med dig om den saken.
            Har inte förnekat svenska våldtäktsmän heller för den delen – känner till dem jag.
            Sveriges problem att handskas med alltså.

            Har hört talas om detta med den s.k. genetiska spännvidden inom en grupp är större än mellan grupperna – fascinerande, verkligen.
            Ingen större risk för inavel och dekadens bland vita då med andra ord vilket vissa individer brukar stöta på om.

            Avslutningsvis vill jag säga att skrivande person en gång i tiden var en övertygad antirasist som på den tiden inte hade tvekat att sluta upp med AFA och dylika grupper.
            Eller sitta och nicka instämmande med dig i dina ordkrevader.

            Nä, är faktiskt inte NS – verkligen inte.

            Farväl dyre prins!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -1 (av 5 röster)
  • Christian says:

    ”I dagens Sverige har dock Elsa Beskows klassiker fått stryka på foten. Hennes skildringar av det naturliga och etniskt homogena Sverige har ansetts förlegat hos de politiskt korrekta genuspedagogerna och mångkulturförespråkarna.”

    Det där stämmer inte. Beskows böcker har regelbundet givits ut på nytt och har det senaste decenniet nåt högre popularitet än på många år, enligt svenska barnboksinstitutet.

    Hennes skildringar har inte alls har med nån ”naturlighet” att göra, utan speglar en del av hennes samtid och vid tiden populär estetik. Att det ses som förlegat är väl inte konstigt. Bilderna speglar ju knappast vår samtid.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: -8 (av 10 röster)
  • Jag minns Elsa Beskow från min barndom (dvs innan riksdagsbeslutet 1975).

    Snälla, Elsa Beskow kom tillbaka.

    Vi kastar ut blattarna och städar Sverige rent igen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +19 (av 19 röster)
    • Christian says:

      Hörru SS; de flesta svenskar är nog mer inne på att kasta ut er och behålla blattarna. För att göra rent alltså.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -21 (av 23 röster)
      • Tobias Ekberg says:

        Javisst, ni kan ju behålla dessa era gunstlingar ni vurmar för.

        Det är ju ena fina juveler till importsvenskar ni slickar i baken.

        Sorgligt att veta det finns svenskar som vill låta sina barn umgås med negerungar, mycket sorgligt och vidrigt.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +6 (av 8 röster)
        • Christian says:

          Ja, det måste vara sorgligt att veta att nästan alla vuxna kan se bortom anatomiska skillnader och ha hjärta och hjärna att betrakta och behandla andra som medmänniskor. Den där jävla rasismen är uttryck för ynkliga och värdelösa mänskliga förhållningssätt.

          Jag, som de flesta andra svenskar, skäms över sådana som dig.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: -11 (av 15 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Ni som vill att era barn ska blandas med negerungar kunde ju ta och bege er till Afrika på studs – bara åk!

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +5 (av 9 röster)
          • Christian says:

            Det du inte verkar fatta Tobias, är att det är du och dina nazistkompisar som är negern. I den flora av värderingar och kunskap som råder idag i Sverige (vilken utformats i omfattande kulturprocesser under hela efterkrigstiden) anses NI representera allt det dåliga och degenererade mänskliga varande som ni tillskriver svarta och judar. Det är ni som ska åka, ni hör inte hemma här, ni är på fel plats. Den människosyn och fördomsfullhet du ger uttryck för har noll och inget värde för svenskarna. Det är mer osvenskt än den svartaste somalier. Det är du som är negern.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: -7 (av 13 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Jag fattar mycket väl hur det är ställt med sådana som dig, känner igen detta argument – tro inget annat.

            Jodå, vet också att det är vi som anses representera det sämsta – bland sådana som dig.

            Ni kan två era händer.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +2 (av 6 röster)
      • ”de flesta svenskar”?

        Psychohistory depends on the idea that, while one cannot foresee the actions of a particular individual, the laws of statistics as applied to large groups of people could predict the general flow of future events.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Psychohistory_%28fictional%29

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: 0 (av 0 röster)
  • mikael wiberg says:

    Intressant artikel mycket hon skrivit man minns från yngre år.ja men snart är väl hon hmf att nämna

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +3 (av 3 röster)
  • svensksocialist says:

    Christian

    Du tycks, medvetet eller omedvetet, eftersträva en form av blandrasism där de olika etniska, och för den delen kulturella, särarterna riskerar att utrotas.

    Det gäller naturligtvis i första hand för värdfolkets särart. Samtidigt som den samhälleliga, kulturella och i förlängningen även den etniska särarten, som är en del av den mänskliga mångfalden på jorden försvinner så innebär även blandningen att samhället ifråga blir mera osolidariskt och splittrat.

    Jag är etnopluralist, det vill säga jag värnar om den etniska mångfalden på jorden och eftersträvar att de mänskliga folken i så hög grad som möjligt skall ha frihet att själva odla sina särarter och gemenskaper. Jag är vidare socialist, i den betydelsen att jag eftersträvar ett samhälle som bygger på sammanhållning och gemenskap.

    Varför skulle jag som verklig mångfaldsanhängare och gemenskapsivrare vara för invandring som leder till det motsatta?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +7 (av 7 röster)
    • Christian says:

      Det finns ingen gemensam och avgränsad svensk kultur och gemenskap. Det existerar inga genuina särarter i mänskliga samhällen, förutom i isolerade miljöer som aldrig nåtts av mänsklighetens rörlighet. Om det nånsin har funnits en svensk kulturell och etnisk särart så måste man fråga sig när den började och vad som inkluderas i den. Vad den historiska forskningen anbelangar gick den särarten ur tiden ungefär samtidigt som folkgrupp nr två anlände till skandinavien.

      Det som däremot finns är kulturprocesser som hela tiden förändras. Du och jag ingår inte i nån avgränsad särart för att vi är födda här av föräldrar som är födda här och har ljust skinn. Människor världen över delar i stort sett samma strävanden, viljor och upplevelser vilka kommer till uttryck på en mångfald av sätt. Problemen med samexistens beror inte på kulturskillnader utan på rädsla. Herr Ekberg i tråden här får frossa av ”negerungar”, vilket är helt onödigt eftersom det inte är nån grundläggande skillnad på dem och Ekbergs egna, om han nu har några.

      Att visa solidaritet, medkänsla och gemenskap är aktiva val som lätt blir möjliga bortom rasism, rädsla, fördomar och självhävdelse. Jag har absolut INGET gemensamt med nazister och dem som skriver här. Jag föraktar er människosyn, alla rasistiska kommentarer här, den nazistiska ideologin och all den rädsla som osar här. Jag har mött motsvarigheter i andra mänskliga grupper också, det är inget som nazisterna har monopol på. Nazismens ideologi är BEROENDE av fiender. Genom att beskriva andra som sämre kan en i relation till det få beskriva sig själv och sin ras som ”stolt och stark” och framhålla bilder på vita män med bistra uppsyner. Det är en svag ideologi, byggd på rädsla.

      Utan rasism ökar möjligheterna till gemenskap och ömsesidig respekt markant i varje samhälle.

      Sammanhållning och gemenskap? Folket? ”Folket” odlar hela tiden, bara på andra sätt än vad du vill att det ska göra. Du är inte folket. Folket är de som lever och bor här. Det är naturligtvis mycket lättare för mig att uppleva sammanhållning med exv Özz Nujen eller den mörkhyade fritidspedagogen på min sons skola än med rasister, eftersom jag delar människosyn, kultursyn och värderingar med dem. Vi visar varandra ömsesidig respekt, respekt för det som ÄR. De är EXAKT lika mycket medmänniskor för mig som nån annan. Så vad är det för ”gemenskap” du vill ha? Börja med att vidga dina vyer kring invandring och flyktingmottagning och dess inverkan på samhället och samhällets inverkan på dem.

      Om man nu skulle vilja översätta ”särart” med ”norm” så är öppenhet, flexibilitet och mångfald värderingar som sammanför många svenskar.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: -9 (av 13 röster)
      • Tobias Ekberg says:

        Det kan du ge dig fan på att det är skillnader mellan barn av min egen sort och afrikanska yngel!

        Vill du räkna dem som en av din sort så gör det då men förvänta dig det inte av andra!

        Förövrigt så har jag redan gett mitt svar på ditt inlägg.

        Jo, stick till Afrika!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Betyg: +10 (av 12 röster)
        • Christian says:

          Du är åtminstone inte färgblind. Det är dessutom du som är negern. Ajöken fröken.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Betyg: -5 (av 9 röster)
          • Tobias Ekberg says:

            Du är både färgblind och självrättfärdigande samt förmodligen även en hycklare.

            Sexistisk i sina uttalanden också – antyder jag skulle vara en ”fröken”(förmodat gnällig sådan) pga mina åsikter, ajaj.

            Sen att det skulle vara vi som står för de egenskaper vi ”tillskriver” negern?

            Jag då alltså?
            Nåja, du säger så.
            Men se på grund av sådana som dig kom det in ett gäng ”importsvenskar” på en Finlandsfärja och resten av historien vet du väl om, eller?

            Men å andra sidan: du accepterar ju dessa ”negativa konsekvenser”, så länge det inte drabbar dig själv eller något av dina barn måhända.

            Nä, jag är inte ”negern” i detta fallet, det är du och dina skyddslingar.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Betyg: +2 (av 2 röster)
  • Anonym says:

    ”We Jews have taken our place at the centre of society: stock-markets, banks, ministries, newspapers, publishing houses, courts, insurance companies, hospitals and schools. We are everywhere, since it is not just a question of taking possession of the gold in our struggle against the Gentiles.”

    – Samuel Beskow

    Källa: Berlingske Tidende, 9:e December, 1935.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +6 (av 6 röster)
  • Vera Oredsson says:

    Skriver: Elsa Beskows barnböcker var mycket populära i III Riket. Liksom Carl Larssons målningar som utgavs i bokform. DET är svensk kultur inte dagens oförståeliga smörja med judisk inflytande.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +5 (av 7 röster)
  • Linda says:

    Åh hennes alster är så UNDERBARA!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +4 (av 4 röster)
  • Vera Oredsson says:

    Skriver: Vad är det för fel med idyll? Christian. Under en tysk nationell föreläsning kom en av dem till mig och sa ordagrant: ”Vad har ni gjort med Sverige med den vackraste befolkning i Europa? Ett land där ärligheten var så berömd? Jag blir gråtfärdig över förändringen med rasblandning och kulturförfall”. ”skyll inte på mig, jag har kämpat emot detta i över 50 år” svarade jag lite skämtsamt. Man kan VERKLIGEN bli förbannad över dina inlägg och fördomar mot oss nationalsocialister. Jag har levt i III Riket och känner absolut inte igen alla beskrivningar som ges till svenska folket. Dagens nationalsocialister är värda ALL beundran med den sanna insikten trots försöken att indoktrinera med lögner och fantasier från judisk håll. Vi har kamratskap och glädje med humor i våra led Christian som du aldrig får uppleva i dina kretsar, just för att kampviljan är stark för ett idyllisk vit SVERIGE. Tant Brun

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: +8 (av 12 röster)
    • Konstantin says:

      Skulle inte förvåna mig ifall han parat sig med en melaninbubba och känner ångest, därav aggressiviteten.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Betyg: 0 (av 2 röster)
  • Undraren says:

    Är inte adlibris bonnier plattform varför dela deras sida här?? Plus gilla kommentarer bara för att sidan har hennes böcker…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Betyg: 0 (av 2 röster)

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *