Dagens datum 30 september: Den 30 september 1928 föddes den självutnämnde ”förintelseöverlevaren” Elie Wiesel. Wiesel räknas i dag som ett av de mer prominenta vittnen till den så kallade förintelsen.

wiesel-löp3

Eliezer ”Elie” Wiesel föddes den 30 september 1928 i Sighet i Rumänien, som den enda sonen i en judisk familj. Föräldrarna hette Sarah Feig och Shlomo Wiesel. Förutom sonen fanns även tre tre flickor i familjen. Barnen fick en till stor del en religiös uppfostran.

Efter det andra Wienfördraget fick Rumänien avträda landområden till Ungern, däribland området där familjen Wiesel var bosatta. I maj 1944 deporterades familjen Wiesel till KZ-Auschwitz tillsammans med andra judiska invånare i staden där de bodde.

På plats i Auschwitz fick Elie Wiesel arbeta för brödfödan i ett av lägrets många arbetslag. Förhållandena för fångarna var i många fall usla, men i detta sena skede i kriget var vardagen inte speciellt angenäm för någon i det tyskkontrollerade området.

När den röda armén närmade sig Auschwitz i januari 1945 evakuerades lägret. Elie Wiesel som vid tiden låg i lägrets sjukhus tillfrågades om han ville stanna och vänta på ryssarna eller evakueras. Han valde det senare alternativet och följde med fångar och personal som marscherade mot den tyska gränsen i svåra vinterförhållanden. Elie Wiesel hamnade till slut i lägret Buchenwald där han blev kvar fram till krigsslutet.

Den berömda bilden från Buchenwald, som visat sig vara en förfalskning. (Wiesel 7:e från vänster mittenraden)

Den berömda bilden från Buchenwald, som visat sig vara en förfalskning (Wiesel inringad).

Efter kriget engagerade han sig i den judiska terrororganisationen Irgun och fungerade som propagandist för den sionistiska saken. I början av 50-talet påbörjade Elie Wiesel skriva en självbiografisk bok om sina ”upplevelser” i tysk fångenskap. Den första boken, Och världen förblev tyst, skrevs på jiddisch och publicerades 1956. En nedkortad version på franska med titeln Natten kom ut några år senare.

I boken beskriver Wiesel detaljerat om de fasansfulla avrättningsmetoder de barbariska tyskarna använde på de judiska fångarna. Problemet med hans berättelse är att enligt Wiesel, var den föredragna avrättningsmetoden i Auschwitz ELD, inte som de mer uppgivna gaskamrarna.

Inte långt från oss steg gigantiska flammor upp från en grop. Dom brände någonting. En kärra körde fram till gropen och levererade sin last – små barn. Bebisar! Ja, jag såg det – såg det med mina egna ögon… Dessa barn i lågorna. (Är det förvånande att jag inte kunde sova efter detta? Sömnen hade försvunnit från mina ögon).

Han beskriver också att det fanns separata gropar för barn och vuxna. Han berättar vidare att hans kolonn leddes närmare och närmare de gigantiska groparna, där offren ”sakta brändes till döds i svåra plågor”. Han själv klarade sig från bränngropen då hans kolonn plötsligt leddes tillbaka till barackerna. Ingenstans i Elie Wiesels skriverier nämns de så berömda gaskamrarna i Auschwitz. Den franska revisionisten Robert Faurisson skriver:

Idag är det inte en enda historiker som tror på att judar brändes levande. Myterna med avlivning i kokande vatten och med elektricitet har också försvunnit. Endast gasmyten återstår.

I boken berättar han också om sina möten med ”överlevare” från andra tyska läger, där en beskriver vad han bevittnat i Babi Yar:

Senare fick jag veta av ett annat vittne att, månad efter månad hade marken inte slutat skaka; och att då och då sprutade gejsrar av blod från marken.

Scener som denna utspelade sig enligt Wiesel i Babi Yar (från filmen Army of Darkness).

Scener som denna utspelade sig enligt Wiesel i Babi Yar (från filmen Army of Darkness).

Som så många andra ”överlevare” räddades Wiesel alltid i den sista sekunden, gång på gång!

I Buchenwald sände de 10 000 personer till döden varje dag. Jag var alltid blad de sista hundra fram till grinden innan de stoppade. Varför?

Elie Wiesels bok Natten kom senare att bli en internationell bästsäljare och har tjänat in miljontals kronor till författaren. Efter att han flyttat till USA i mitten på 50-talet fortsatte Wiesel sitt författarskap och har skrivit ett stort antal titlar, oftast med ”förintelsen” som tema. Hans böcker anses vara bland de viktigaste titlarna i förintelse-litteraturen. En del historiker anser att Wiesel har gett ”förintelsen” den nuvarande meningen.

Elie Wiesel engagerade sig i en rad så kallade ”humanitära” frågor, oftast i saker som kunde föra fram den sionistiska agendan. Han har tilldelats ett antal priser och titlar för sitt påstådda arbete för mänskligheten. Ett folk han dock inte har så mycket till övers för är det tyska folket, han skriver:

Varje jude, någonstans i hans väsen, bör sätta en zon av hat åt sidan – hälsosamt virilt hat – för vad tysken personifierar och för vad som kvarstår i tysken. Att göra något annat vore ett svek mot de döda.

Elie Wiesel har även fått kritik av andra judar, bland annat av författaren Norman Finkelstein som kritiserar Wiesels hållning att ”förintelsen” är unik i världshistorien.

… Wiesel intones that the Holocaust ”leads into darkness,” ”negates all answers,” ”lies outside, if not beyond, history,” ”defies both knowledge and description,” ”cannot be explained nor visualized,” is ”never to be comprehended or transmitted,” marks a ”destruction of history” and a ”mutation on a cosmic scale.” Only the survivor-priest (read: only Wiesel) is qualified to divine its mystery. And yet, The Holocaust’s mystery, Wiesel avows, is ”noncommunicable”; ”we cannot even talk about it.” Thus, for his standard fee of $25,000 (plus chauffeured limousine), Wiesel lectures that the ”secret” of Auschwitz’s ”truth lies in silence”.

1986 tilldelades Elie Wiesel Nobels fredspris för sitt ”engagemang mot våld, repression och rasism”. Efter att ha tilldelats Nobelpriset blev Elie Wiesel mer eller mindre en ”superstjärna” i den politiskt korrekta världen. För 25 000 dollar per föreläsning gjorde han sig också stora pengar på att åka runt och föreläsa om sina ”upplevelser”.

Elie Wiesel involverade sig också i politik, framförallt i frågor som rörde judiska saker. Han har även varit en stark röst för den israeliska regeringens förda politik. Nu senast vid kriget i Gaza då han lät publicera en annons i New York Times och andra tidningar där han upprepade den israeliska propagandalögnen att Hamas använde barn som mänskliga sköldar.

Artikeln publicerades ursprungligen 2014-09-30.


  • Publicerad:
    2018-09-30 00:00