VÄRLDEN. Sedan Mein Kampf släpptes som e-bok har den blivit en storsäljare trots att förlagen ibland inte ens marknadsfört den. ”Nyfikenheten drev mig till att skaffa boken”, skriver en av köparna.

Mein kampf toppar listan på Amazon.

Mein kampf toppar listan på Amazon (klicka för större bild).

Nättidningen Vocative, som specialiserar sig på att skriva kontroversiella artiklar, har undersökt vilka e-böcker som toppar olika listor på Amazon och iTunes. I bägge fallen är Mein Kampf högt upp.

På Amazon är boken den mest sålda inom kategorin ”Propaganda & Political Psychology” och på iTunes är den rankad 12 och 15 på ”Politics & Current Events”.

Vocative menar att Mein kampf dessutom kunde ha legat ännu bättre på dessa listor, och andra listor, om det inte fanns så många utgåvor av boken. Amazon säljer exempelvis 100 olika utgåvor av Mein kampf, varav sex av dem är e-böcker. Ändå toppar en av e-böckerna listan.

En annan sak som varit till nackdel för försäljningen av Mein kampf är att förlagen inte alltid vågar eller vill göra reklam för boken. Elite Minds Inc, ett av förlagen som gett ut Mein kampf som e-bok och som Vocative varit i kontakt med, uppger att man knappt ens marknadsfört boken utan att man bara ”ville låta den spridas bland personer med ett sant historiskt akademiskt intresse”.

Trots detta har alltså Mein kampf tagit sig utanför en snäv krets av akademiker och historiskt intresserade genom att locka förstagångsläsare som vill bilda sig en egen uppfattning om Hitlers tankar. “I think I waited 45 years to read Hitler’s words”, skriver en av recensenterna. Och en annan uttrycker sig på följande sätt: “Curiosity killed me to get this book.”

Nummer 12 och 15 på iTunes.

Nummer 12 och 15 på iTunes (klicka för större bild).

Källa:
Kindle Führer: “Mein Kampf” Tops Amazon Charts


  • Publicerad:
    2014-01-11 14:34