Den första flygbombningen

Dagens datum 1 november: Under det italiensk-turkiska kriget 1911 släppte den italienske löjtnanten Giulio Gavotti fyra bomber från sitt flygplan. Anfallet var det första i sitt slag och kom att få stor inverkan på framtida krigföring.

Efter att de första motordrivan flygplanen hade utvecklats i början på 1900-talet, kom man snart att börja experimentera med dessa för användning i krigsförning. I augusti 1910 började en amerikansk pilot experimentera med skjutvapen i sitt flygplan. Från passagerarsätet avfyrade han sitt gevär mot mål på marken.

Giulio_Gavotti

Giulio Gavotti

I det krig mellan Italien och Turkiet som bröt ut den 29 september 1911 kom flygplan för första gången att användas i direkt krigföring. Den 23 oktober flög en italiensk pilot, kapten Carlo Piazza, ett spaningsuppdrag över de turkiska linjerna. En dryg vecka senare, den 1 november, lastade löjtnant Giulio Gavotti fyra stycken närmare 2 kg tunga granater i en läderväska. Han lastade väskan i sitt Etrich Taube-flygplan och lyfte från militärbasen nära Ain Zara i nuvarande Libyen. På ungefär 200 meters höjd närmade Gavotti sig de turkiska linjerna, mot turkiska trupper vid Tajuraoasen släppte han tre av granaterna. Den sista granaten släppte han över den turkiska militärbasen vid Ain Zara.

RumplerTaubeInFlight

Etrich Taube, flygplansmodellen som användes av Giulio Gavotti

Ingen kom till skada vid detta första bombanfall i historien, men konceptet var skapat och luftkrigföringen kom att utvecklas mycket snabbt. Under det först världskriget (1914-1918) ledde utvecklingen till specialbyggda flygplansmodeller för olika stridsuppdrag. Från små lättrörliga flygplan beväpnade med kulsprutor för luftstrid, till tunga fyrmotoriga bombplan, med upp till 1 ton vapenlast, för bombuppdrag.

Zeppelin-Staaken_R.VI_photo1

Zeppelin-Staaken R.VI, tungt tyskt bomplan från första världskriget

Under mellankrigstiden kom flygplansutvecklingen att ske ännu snabbare. Flygplanen byggdes nu oftast med metallskal och endast en vinge. Motorerna var mångdubbelt kraftigare och farterna och lastförmågan ökades dramatiskt. Det var även under denna tid som konceptet med strategisk terrorbombning började utvecklas. Konceptet med strategisk bombning som ett krigsavgörande vapen kom framförallt att få fäste i Storbritannien. Kretsen kring flygvapenchefen Hugh Trenchard och politikern Stanley Baldwin fick stort inflytande i utvecklingen av Storbritanniens krigsdoktriner.

När det andra världskriget fick sitt utbrott används bombflyget till en början mestadels till rent taktiska uppdrag mot fientliga trupper och fartyg. Vid belägringen av den holländska staden Rotterdam släpptes 97 ton bomber över staden av misstag, ordern att avbryta anfallet gick aldrig fram till alla flygplan. Detta tog den nyblivna brittiska premiärministern Winston Churchill som en ursäkt att inleda oinskränkt bombkrig mot tyska mål. Med hjälp av sin betrodde hantlangare Arthur ”Butcher” Harris skulle den tyska civilbefolkningen bombas till underkastelse. Vid massiva anfall mot bland annat Dresden, Hamburg och Köln dog hundratusentals civila tyskar.

Avro Lancaster, Churchills favoritvapen mot civila tyskar

Avro Lancaster, Churchills favoritvapen mot civila tyskar

Den strategiska bombningen under kriget kulminerade med de två anfallen med kärnvapen mot de japanska städerna Hiroshima och Nagasaki.

A-Bomb-Hiroshima

Efter krigets slut kom en ny kapprustning i luften mellan segrarmakterna att ta sin början. Enorma bombplan, som den amerikanska B-52, utvecklades för att bära kärnvapenlaster långt in på fientligt territorium. Dessa B-52 kom senare att användas för att släppa massiva bombmattor med konventionella stridsmedel över bland annat Vietnam.

Boeing B-52 Stratofortress

Boeing B-52 Stratofortress

I nutid ser vi en stor ökning av användning av fjärrstyrda flygplan, så kallade droner, som den amerikanska krigsmakten använder för att urskillningslöst mörda människor runt om i världen.

General Atomics MQ-1 Predator

General Atomics MQ-1 Predator

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-11-01.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om