Efter förstörelsen av de gamla europeiska rikena efter andra världskriget, reste sig Amerika som ensam herre på täppan. Den globala kapitalismen flyttade sitt maktcenter från de gamla kolonialmakterna till USA. Om vi vill veta vad de har för planer för oss, behöver vi bara titta på vad som händer i Amerika idag.
Den amerikanska kulturen är inget annat än de skiftande trenderna hos storföretagens marknadsföring. Inte heller finns det någon verklig “amerikansk nationalitet” utan bara en grå massa av konsumenter och producenter där immigrationspolitiken styrs av storföretagens behov. Det globalisterna vill är ett “Amerika” på världslig skala.

Global kultur
Världen blir alltmer amerikaniserad, från klädmodet till vad man äter, musik och språk, till och med humorn. Allt skapat för global konsumtion. Även de forna asiatiska krafterna, Japan och Kina, är nu en del av denna globala amerikanisering. Den amerikanska jargongen börjar bli till det universella språket – den globala kapitalismens Esperanto. Vårt språk genomsyras alltmer av amerikanska begrepp och slang. Som isolerade företeelser kan det verka ofarligt, men när det börjar påverka alla delar av vår existens blir det en stor fara. En konstig klädstil har blivit våra unga mäns uniform; bakåtvända kepsar, t-tröjor, säckiga byxor med mera. Coca Cola och Pepsi är de drycker man föredrar. Reklamen kommer direkt från USA och den behöver knappt göras om. Man behöver inte anpassa den till lokala förhållanden längre, eftersom de lokala förhållandena är amerikaniserade, och amerikanska kändisar blir till ikoner som säljer produkterna. Hollywood dominerar filmproduktionen och både teveprogram som programidéer hämtas från USA.

Amerikanska värderingar
Av speciell betydelse är anammandet av amerikanska kändisar som hjältar för våra unga – de som “lyckats” genom att ha så sålt sig till Hollywood. Hur många svenskar har ens hört om riktiga hjältar och verkliga kulturpersonligheter som Engelbrekt, Erik G. Geijer eller Olof Rudbeck. Nej, det som gäller är Michael Jackson, Britney Spears med flera fina representanter för Amerika.
Amerikansk sport som baseball och basket har blivit till ett mode för de unga; inte som sport utan snarare det tillhörande kitschet. Lagnamn och allsköns galna logotyper trycks på kepsar och kläder, väskor och andra attiraljer. Amerika är verkligen allestädes närvarande. I slutändan handlar det om en förändring av hela generationers värdegrunder. Idiotiska dokusåpor som “Masterplan”, “The Bachelor”, “Farmen”, “Fame Factory” etc. pumpas ut på bästa sändningstid. Och därifrån får våra unga sina värdelösa och ytliga “värderingar”. Man överlämnar till tevebolagen att skapa en verklighet att titta på i stället för att leva ett eget liv.
Vilken slutprodukt kommer då från den amerikanska kultur-kloaken? Generationer av småsinta hedonister och egoister; påstridiga, arroganta, respektlösa och vulgära typer… amerikaner i allt, utom geografiskt. Vi ser det i graffitin, i kravet efter dyrare saker att äga, i de slöa och ansvarslösa attityderna mot livet och samhället i allmänhet. Det är ett socialt sönderfall likt det som redan skett i Amerika. Vi ser även hur detta gör att ungdomen förlorar känslan för det genuint svenska, för traditionen och nationen. Vi ser hur förlorandet av identiteten gör dem rotlösa och deprimerade utan framtidstro – som sedan storföretagen botar med fler och effektivare “mediciner”.

Kulturkamp
Inget annat än en aggressiv kulturkamp kan rädda Sverige från den amerikanska pesten. Bara när amerikaniseringen har rensats ut från våra liv och vårt samhälle kan vi äntligen åter få tillbaka en nationellt folklig kultur.
Även du kan hjälpa till att bekämpa den amerikanska kulturimperialismen. En liten sak du kan göra är att sluta äta amerikansk skräpmat på McDonalds och sluta dricka amerikansk läsk som Coca cola och Pepsi. Genom att göra detta bidrar du var och varannan dag till att försvaga den globala storfinansens inflytande i vårt land.
Något annat du kan bidra med är att upplysa andra om den amerikanska pesten genom att ladda ner artikeln som PDF-flygblad och sprida det i ditt närområde.

>> Ladda ner flygbladet!


  • Publicerad:
    2004-07-29 00:00