DANMARK Elever går ut som analfabeter från grundskolan. Föräldrarna till ”dubbelspråkiga” försvarar sina stygga ungars beteende. Kostnaderna skjuter i höjden.

Trots högt skattetryck finns det tecken på att den danska välfärdsstaten står inför en kollaps eftersom likvida medel till offentlig service inte räcker. De problem som finns är av ett slag som inte kan förbättras genom mer pengar eller flera offentligt anställda.

De begränsade ekonomiska resurserna blev tydliga för många när regeringen ledd av den socialdemokratiska statsministern Helle Thorning-Schmidt kom till makten efter förra årets val. Valet vanns på många löften om nya och dyra statliga initiativ för att vända nedskärningar till välfärd, som den tidigare borgerliga regeringen anklagades för att ha gjort motsatsen. Knappt hade de nya ministrarna intagit sina positioner då det stod klart att det var ekonomiskt omöjligt att hålla sina vallöften. Den nya regeringen anklagades för brott mot förtroende. Två av de ingående partierna, Socialdemokraterna och Det socialistiska folkpartiet, har fallit i opinionsmätningarna. Den danska politiken är därför i djup kris.

Om val skulle hållas idag skulle den nuvarande regeringen antagligen förlora. Situationen i Det socialistiska folkpartiet är så allvarlig att ett uppror bland medlemmarna har tvingat partiordförande Villy Søvndal att avgå, medan två av partiets ministrar nyligen har bytts ut.

Analfabeter och ”dubbelspråkiga” elever
Problemen som Danmark står inför illustreras av förhållandena i offentliga grundskolor. Grundskolan värderas av de danska politikerna som samhällets viktigaste institution där utopierna ska förverkligas. De allmänna skolorna lär ut ”värderingar” om att alla ska kunna leva lyckliga och produktiva liv, oavsett social klass eller politisk, religiös och kulturell bakgrund. Nu faller det offentliga skolväsendet sönder. Det finns stora problem med disciplin, där barn – och i synnerhet barn från invandrarfamiljer – antas lämna skolan efter nio år som analfabeter. Jyllandsposten uppger att 17 procent går ur grundskolan som analfabeter och att andelen kan stiga. Situationen har förvärrats genom att föräldrar tar sina barn ur de offentliga skolorna och skickar dem till privata skolor, där disciplinen är bättre och det finns färre så kallade dubbelspråkiga elever.

”Dubbelspråkigt” är det officiella ordet om vissa barn som döljer en pinsam sanning. I själva verket talar sällan barnen två språk. Det är vanligt att de talar både arabiska och danska lika dåligt. Därför borde ”dubbelhalvspråkigt” vara en bättre beskrivning.

I mitten av oktober visade det sig att hälften av de familjer som lever i stadsdelen Nørrebro, i centrala Köpenhamn, skickar sina barn till privata skolor. Detta är särskilt anmärkningsvärt med tanke på att Nørrebro är en av de politiskt rödaste områdena i landet. Danskarna fick en lektion i en typ av paradoxalt beteendemönster där vänstersympatisörer skickar sina barn till skolor som de borde vara ideologiskt inställda på att avvisa.

Rektor: ”Jag är så förbannat trött på er muslimer som förstör lektionerna”
En händelse som fått stor uppmärksamhet är när rektorn för Ejerslykke skolan i staden Odense, Birgitte Sonsby, kritiserade sina elever. Birgitte Sonsby hade blivit så irriterad över hur vissa av eleverna uppträdde: ”Jag är så förbannat trött på er muslimer som förstör lektionerna”. Pappan till en av eleverna anmälde rektorn för rasism och Birgitte Sonsby bad om ursäkt. Historien fick sig dock en överraskande vändning. Ordförande i Ejerslykke skolförvaltning, Peter Julius Jørgensen, skrev en debattartikel för tidningen Fyens Stiftstidende, där han uppmärksammade den typ av problem med ”dubbel-språkiga” elever som skolan hade att brottas med. Det är inte ovanligt att de kallar sina lärare för ”jävla horor” och att de visar så lite respekt att det gör undervisning omöjligt. Till sin förvåning fick Peter Julius Jørgensen många positiva reaktioner från medborgare, som var glad att han hade vågat tala ut.

Rektorn Birgitte Sonsby tröttnade på jobbiga elever.

Reaktionen i vissa medier var också oväntad. Ett antal tidningar skrev artiklar med en ny vinkel att problemen kan vara kopplade till islam. Den 27 oktober, skrev Jyllands-Posten en ledare värd att uppmärksamma. Birgitte Sonsbys utfall mot de muslimer som betett sig illa var ”ganska milt jämfört med vad rektorn, hennes lärare och skolans övriga elever utsatts av från en grupp muslimska elever. De har utsatt dem för mycket värre språk och gester av latrinal och sexuell natur. De har anklagats för rasism och diskriminering när de har vågat uppmana eleverna att uppföra sig. Men när de har kränkt de stackars muslimers känslor, och det var verkligen inte mycket, så riktas inte uppmärksamheten på de stygga barnen och de som betett sig illa, utan det var rektorn som plötsligt utsågs att vara syndaren i fallet. Problemet ligger inte hos de ouppfostrade barnen, utan de tillrättavisas inte av sina föräldrar, utan stöttas i sitt destruktiva beteende.”

Elever i Danmark

Dagen innan, skrev ledarskribenten för Kristeligt Dagblad och efterlyste stöd för rektor Sonsbys uttalande, att skylla elevernas dåliga uppförande på deras religion. Ändå medgav ledarskribenten att det fanns ett verkligt problem, som öppet inte hade diskuterats, ”det faktum att vissa dubbelspråkliga elever förstör skoltid för andra och att deras brist på respekt har något att göra med deras religiösa och kulturell bakgrund. ”

Trots vissa reservationer, uppgår dessa uttalanden nästan till en revolutionär handling i ett land där den enda accepterade förklaringen till det dåliga uppförande av ”dubbelspråkiga”, har hittills varit dåliga sociala förhållanden. Med andra ord kvarstår föreställningen att om extra miljarder pumpas in i de allmänna skolorna och stygga pojkars föräldrar fick mer pengar, så skulle problemen försvinna.

Skulle problemen försvinna då?

Av: Åsa Andersson

Relaterade artiklar: Jyllandsposten ”Skudt forbi”, Kristeligt Dagblad ”Må man nu ikke længere kalde en muslim for en muslim?


  • Publicerad:
    2012-11-18 16:38