Dagen då homopropagandan nådde komediserierna

Dagens datum 9 februari. Denna dag 1971 sändes för första gången ett avsnitt ur en komediserie med bögtema. Bakom serien stod tre judar.

All-in-the-Family-Tvlistings.zap2it.com_

1971 började man sända en amerikansk sitcom, ”All in the family”, som kom att få politiskt inflytande. En sak som som kom att prägla komediserien var att man bröt med olika tabun genom att föra fram frågor om rasism, homosexualitet, kvinnans frigörelse, våldtäkter, vapenlagar, abort och Vietnamkriget. Läsare av Nordfront kan säkert gissa sig till på vilket sätt man berörde de olika frågorna.

Serien handlade om en familj där huvudpersonen var en Archie Bunker, en arbetare som blev känd för sina utfall mot icke-vita amerikaner. Han kallade dem återkommande för “spics,” “yids,” “spades,” “niggers,” “wops,” “dagos,” “gooks,” “coons,” “spooks,” “hebes,” “jigs,” “polacks,” “meatheads,” “chinks,” “jungle bunnies” m.m. Nedvärderande begrepp yttrades också konsekvent om exempelvis homosexuella. Archie Bunker var politiskt konservativ och bakåtsträvande. Han förstod inte den nya generationen och var passande nog själv outbildad, uttalade ord fel och var även lite korkad (han trodde bland annat att Danmark var huvudstad i Colorado).

Archie Bunker fick representera den vite arbetaren som häcklade homosexuella och människor av annan rastillhörighet.

Archie Bunker fick representera den vite arbetaren som häcklade homosexuella och människor av annan rastillhörighet.

Archie Bunker blev känd som ”den älskvärde bigotten” och Carroll O’Connor, som spelade honom, fick applåder var han än visade sig. Den amerikanska publiken älskade att skratta åt sin frispråkige pajas. Archie Bunker blev i serien alltid motbevisad av vad som framstår som mer förståndiga människor, men fortsatte att hålla sig kvar med sina förlegade tankar och stånga huvudet i väggen. Ibland kunde han revidera sin uppfattning om andra raser. Som i det avsnitt när han träffade Sammy Davis Jr. och genast blev inställsam mot denna ”största entertainern i världen”. Vid ett annat tillfälle skulle Archie Bunker tala vid en begravning och fick då veta att hans vän var judisk. Han övervann sin trångsynta sida och höll ett lovtal som han avslutade med ”Shalom”.

Det aktuella avsnittet med bögtema, ”Judging Books By Covers”, kom endast en månad efter att serien hade börjat sändas. I öppningsscenen får Archie Bunker reda på att en vän till hans styvson kommer på besök. Vännen, Roger, är en intellektuell som använder ord som ”fabulous” och ”enchanting” och så fort hans namn kommer på tal börjar Archie Bunker beskriva honom som ”a fairy”, ”a fag” och ”as queer as a four dollar bill”. När Roger väl dyker upp och bekräftar Archies fördomar går Archie raka vägen till dörren. Senare samma kväll sitter Archie på en lokal pub tillsammans med sin idol, Steve, en före detta amerikansk fotbollsspelare och en ”riktig man” enligt Archie själv. Archie tar upp saken med Steve och beklagar sig över ”hela denna generation” som ”saknar respekt för gamla institutioner”. När Steve frågar vilka institutioner Archie talar om säger Archie: ”Du vet. Sport, sportmansanda, mod, vapen – sådana saker som separerar könen”. Helt plötsligt erkänner Steve att han själv är homosexuell. Archies världsbild faller samman vilket skapar högljudda skratt från publiken.

Ur avsnittet.

Ur avsnittet.

Norman Lear var hjärnan bakom propagandan.

Norman Lear var hjärnan bakom propagandan.

CBS VD William Paley, en jude, var först tveksam till att sända serien eftersom själva huvudkaraktären skulle uttala sig rasistiskt och nedvärderande mot minoriteter. Andra styrelsemedlemmar inom CBS övertygade Paley om att den nya serien, producerad av två andra judar Norman Lear och Bud Yorkin, i själva verket skulle bekämpa dessa trångsynta åsikter genom att få publiken att skratta åt dem och att det skulle hjälpa publiken att komma till bukt med sina egna fördomar.

Norman Lear, som själv säger sig vara stolt över att vara judisk, bekräftar i en intervju i tidningen LA Times att man gjorde den vite arbetaren Archie Bunker till en karaktär som kämpade med sig själv och hade svårt anpassa sig till samhällets utveckling:

Fast han var en trångsynt person, sade Lear, var han inte en dålig människa. Archies åsikter mjuknade och publiken fick se mannen bakom skrävlandet allt eftersom serien fortskred. Archie, sade Lear, ’var bara rädd’.” Den rädslan återspeglades i titellåten, ”Det var tider,” som sjöngs av O’Connor och Stapleton, och skrevs av Charles Strouse och Lee Adams […]. ’Archie var rädd för framtiden’, sade Lear. ’Det var hans stora problem. Han var rädd för de framsteg som förde svarta familjer till hans grannskap’.

Norman Lear fortsatte att göra serier på detta tema. ”The Jeffersons” handlar om en svart familj men med skillnaden att det inte fanns någon pajasfigur i huvudrollen som var tänkt att förlöjliga svarta rasmedvetna. En annan skillnad är att familjen i den serien är på väg uppåt i samhället.

Många bedömarna är överens om att All in the family, och de tre judarna bakom serien, revolutionerade sitcoms-genren och öppnade upp för gaykaraktärer i andra serier som kom strax därefter. De homosexuella inslagen i denna typ av serier är idag mer regel än undantag.

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-02-09.

Sprid artikeln på sociala medier!

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments