MÅNGKULTUREN. I ett upprop slår ett tjugotal läkare och sjuksköterskor från BVC i Ronneby larm om att många barn inte kan prata svenska och att det enbart är arabiska som gäller på vissa förskolor. Lösningen är att blanda svensktalande barn med ”barn till flerspråkiga”.

I mångkulturella Ronneby kan många barn inte prata svenska och det talas enbart arabiska på vissa förskolor. Genrebild. Foto: Pxfuel (Public Domain).

På Barnavårdscentralerna (BVC) i Ronneby har ett tjugotal läkare och sjuksköterskor undertecknat ett upprop där de slår larm om att många barn i kommunen inte har lärt sig prata svenska, rapporterar Sveriges Radio.

Det påpekas i brevet att det finns förskolor med nästan enbart arabisktalande barn.

— Man förstår på kroppsspråk och annat att barnen inte förstår oss, säger Christine Andersson som är distriktssjuksköterska på Ronneby vårdcentral till SR.

— Förr var det barnen som kunde svenska och fick översätta till föräldrarna. Nu är det tvärtom, och det gör oss oroliga, säger hon.

Andersson tillägger att det kan bli svårt för barnen att hänga med när de börjar vanlig skola eftersom skolan inte är någon institution för att lära ut svenska utan för att ge utbildning.

— Har man gått på förskolan i kanske två-fyra år, då ska man ju kunna svenska, menar hon. När det är många barn som pratar – ”inte pratar svenska” – så blir det ju inte så, säger Andersson till SR.

I uppropet menar man att lösningen är att kommunen leder arbetet bland aktörer som skola och ”religiösa ledare”.

Man ser en fara i att förskolorna har en ”för homogen” sammansätttning av barn och menar att lösningen är att blanda barnen så att ”svensktalande” barn kan hjälpa till att få de ”flerspråkigas” barn att lära sig tala svenska.

Kommunalrådet i Ronneby, Roger Fredriksson (M), hoppas att en ny skolsatsning som ska göras i kommunen ska bryta segregationen och resultera i att skolorna får elever med blandad bakgrund.


  • Publicerad:
    2020-11-09 14:40