Nya direktiv från brittiska regeringen uppmanar landets lärare att ta hänsyn till elevernas rasliga och kulturella tillhörighet när disciplinstraff utfärdas. Samtidigt erkänner regeringen att vissa beteenden kan härledas till olika etniska ursprung.

Under onsdagen utkom en guide från brittiska regeringen som ska användas av landets lärarkår vid bland annat disciplinära åtgärder. Guiden har redan fått kritik eftersom den är för tydlig i frågor om ras och etnicitet.

I guiden uppmanas läraren att särbehandla olika etniska grupper som har en tendens att vara mindre skötsamma än andra. Bara ett sådant uttalande går stick i stäv med den politiskt korrekta dogmen om att alla raser är ”jämlika”, varför guiden fått kritik för att vara ”rasistisk”.

I direktiven framgår bland annat att lärarna ska ta hänsyn till elevens ras- och kulturtillhörighet när de berömmer denne eller talar denne tillrätta. Lärarna ska förstå vikten av att respektera barn från rasliga och religiösa bakgrunder av vilka offentlig förödmjukelse ses som ”särskilt skamfullt”. I dessa fall ska läraren inte använda sådant språk att eleven känner sig illa till mods inför sina vänner.

I guiden antyds även att vissa gruppers upprepade förmåga att vara ”högljudda” eller ”övernärgångna” är en kulturell norm.


  • Publicerad:
    2007-04-13 00:00