Börja träna hemma!

TRÄNING. Här kommer ett välbeprövat träningsschema som låter dig träna effektivt hemma om du inte vill gå till gymmet. Återpublicerad med anledning av Coronakrisen.

Träningspass att genomföra tre gånger i veckan
1. Pullups (handflatorna vända bort från ansiktet).
2. Situps.
3. Armhävningar.
4. Ryggresningar.
5. Chins (handflatorna vända mot ansiktet).
6. Handfjädrar med raka armar sträckta framåt.
7. Dips (med händerna på en stol eller ett bord).

Du genomför passet genom att göra så många pullups du orkar, sedan direkt efter och utan vila gör du så många situps du orkar och så fortsätter du på samma sätt till sista övningen. När du kommit till sista övningen börjar du om från första övningen igen. Kör igenom alla övningarna fem varv minst.

Innan du kommit i form kommer du förmodligen behöva vila lite mellan övningarna eller en gång per varv, men vila så lite som möjligt. Träningen ska vara flåsig och målet är att du ska kunna genomföra träningspasset utan vila.

Ryggresningar bör göras kontrollerat, men de andra övningarna kan göras mer explosivt och i högt tempo så länge man inte fuskar med tekniken.

Utrustning att införskaffa för att kunna göra detta

  • En dörrtrapets för att kunna göra pullups och chins.
  • Handfjädrar.
  • Yogamatta eller liknande att göra situps och ryggresningar på.

Fördelar med detta träningsupplägg
Träningspasset förbättrar både styrka och uthållighet. Träningen kan göras hemma och passen går att genomföra på väldigt kort tid jämfört med ett gympass.

Den här träningen bygger en funktionell fysik och liknande träningsupplägg brukar användas inom det militära.

För medlemmar i Nordiska motståndsrörelsen är det också en fördel att flera av övningarna är en del av aktivisttesterna.

Utvecklingsmöjligheter
Träningspasset saknar benövningar och man skulle kunna slänga in knäböj med eller utan extra vikt i passet. Tåhävningar är också lätt att göra hemma om man vill träna vader. Man kan också köpa hem två hantlar och köra hantelpress sittandes på en stol för att få in axelträning.

Hantelpress och knäböj.

Artikeln publicerades ursprungligen 2018-04-29.

Sprid artikeln på sociala medier!

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och skapa ett konto här.

Prenumerera
Meddela om
8 Kommentarer
Äldst
Senaste Mest röstad
Inline Feedbacks
View all comments