”Bevis” för Rysslands Trump-stöd skrevs ned under Obamas val 2012

USA/RYSSLAND. Fyra år gamla uppgifter när tre amerikanska underrättelsetjänster presenterar ”bevis” för Rysslands inblandning i det senaste amerikanska presidentvalet.

Under natten släppte de amerikanska underrättelsetjänsterna CIA, NSA och FBI en rapport som de tre organisationerna menar innehåller ”bevis” för att Ryssland har påverkat det amerikanska presidentvalet, bland annat genom ”cyberattacker” och genom att hacka de mejl som Wikileaks publicerat, och på så sätt fått Donald Trump vald till president.

Problemet är bara att rapporten saknar konkreta bevis, vilket både New York Times och Washington Post nu medger. Trots detta har de bägge tidningarna, och andra judisktägda medier i väst, under dagen bombarderat världen med den falska nyheten om att det finns bevis för att Trump blivit vald med Rysslands hjälp. Underrättelsetjänsternas vidlyftiga tolkningar och påståenden har tagits som ”bevis” i sig.

Vad som ytterligare gör denna historia absurd är att underrättelserna kring Rysslands inblandning i att få Trump vald härrör från 2012, i samband med att Barack Obama blev återvald. Alltså långt innan Trump ställde upp i valet och även innan han blev politiker överhuvudtaget.

Detta spär på åsikterna om att rapporten är ett hafsverk och det antyder även att anklagelser om rysk inblandning i ett amerikanskt presidentval kanske var tänkt att användas redan under förra valet ifall ”fel” kandidat skulle vinna.

Det är den ryska nyhetsbyrån Sputnik som har läst den bilaga som går igenom bakgrunden till rapporten. I denna anklagas den ryska statstelevisionen Russia Today och dess program Breaking the Set och Truthseeker för att ”influera politiken och elda på missnöjet i USA”, detta genom att bland annat rapportera om valfusk i samband med presidentvalet där Barack Obama blev återvald. I en fotnot längst ned på sidan framkommer att uppgifterna härrör från den 11 december 2012. Sputnik News skriver:

In Annex A of the report, intelligence agencies claim that “Kremlin’s TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US.” Buried at the bottom of that page is a note stating, “This annex was originally published on 11 December 2012 by the Open Source Center, now the Open Source Enterprise.”
Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

Lämna en kommentar

Please Login to comment
  Subscribe  
Meddela om