UTBILDNING. Enligt en svensk forskare är höga skolresultat en produkt av en auktoritativ skolmiljö medan låga resultat bland annat beror på ökat elevinflytande.

Enligt den svenske forskaren Gabriel Heller Sahlgren beror höga skolresultat på en auktoritativ skolmiljö och inte en skolmiljö som kännetecknas av högt elevinflytande. Detta kommer han fram till i sin bok Den sanna historien, vars slutsatser han nyligen skrivit om i en artikel på Dagen Nyheter, där han bland annat går igenom grundorsakerna till den finska skolans förut så höga skolresultat.

I boken kommer han fram till att anledningen till att de finska skolresultaten nu dalar är för att den finska skolan har fått ökat elevinflytande. Sverige ser ofta Finland som ett föredöme och vill ta efter deras modell av skolan, men Heller Sahlgren anser att det enda Sverige egentligen kan dra lärdom av från Finland i skolfrågan är att de minskade skolresultaten beror på ökat elevinflytande. Utöver detta finns det inget för Sverige att lära sig av Finland i skolfrågan menar han.

Den enda utbildningspolitiskt relevanta lärdomen tycks vara att det finns risker med att införa elevstyrd undervisning och ett alltför egalitärt förhållande mellan elever och vuxna i skolan.

Han argumenterar vidare att det finska skolsystemets förut så höga skolresultat berodde på en traditionell skolmiljö med mer fokus på auktoritativa miljöer samt lärarledd undervisning. Vilket han påpekar att den finska skolan frångått under 2000-talet.

Rigorös forskning finner att mer auktorativa skolmiljöer och lärarledd undervisning är bra för elevers prestationer.

Heller Sahlgren skriver även att lärarnas ställning i Finland historiskt sett har varit väldigt unik eftersom de var högt utbildade och hade en hög status i samhället. Något som de svenska lärarna inte hade och har då lärarna i Finland till skillnad från de svenska lärarna sågs som mer samhällsnyttiga vilket är en stor anledning till de höga skolresultaten som kännetecknat Finland.

Detta kan delvis förklara varför finlandssvenska elever har presterat sämre än de finskspråkiga, trots högre socioekonomisk bakgrund

Heller Sahlgren är forskare vid London School of Economics och är samtidigt knuten till Sverige genom det svenska Institutet för Näringslivsforskning.

Källa:
Svensk forskare: Finska skolframgångar beror på auktoritativ skolmiljö


  • Publicerad:
    2015-04-26 16:55