Arado AR 234: det första jetbombplanet

Dagens datum 2 augusti: Denna dag 1944 flög det tyska jetplanet Arado AR 234 ”Blitz” sitt första uppdrag, ett rekognosceringsuppdrag över Normandie.

Arado AR 234B

AR 234B tillverkades i två huvudvarianter, en för spaning (B1) och en för bombning (B2).

Efter de allierades invasion i Normandie den 6 juni fick tyskarna det allt svårare att flygspana på grund av det växande allierade luftherraväldet. Detta var ett mycket allvarligt problem då tyskarna var beroende av korrekt underrättelseinformation om vad som pågick bakom de allierades front, särskilt i landstigningsområdet och i hamnarna.

Erich Sommer

Erich Sommer

Då det inte längre var effektivt att flygspana med propellerplan skickade det tyska flygvapnet ett helt nytt jetflygplan av modell Arado AR 234 ”Blitz” till en flygbas i Juvincourt i norra Frankrike. Denna jetflygplansmodell var fortfarande i utvecklingsstadiet och hade aldrig tidigare satts in i operativ tjänst. Jetplanet som flögs av testpiloten Erich Sommer, var inte bara mycket snabbt utan kunde operera på en höjd som de allierades jaktplan inte kunde nå.

På grund av den allvarliga situationen som hade utvecklats på västfronten hann Erich Sommer knappt landa i Juvincourt innan han fick sitt första uppdrag: att ta spaningsbilder över det allierade landstigningsområdet i Arromanches där de allierade hade skapat en konstgjord hamn av prefabricerade betongelement som fraktats från England.

arado234_museum

Idag finns det bara ett exemplar av Arado AR 234B bevarat, det är utställt på Steven F. Udvar-Hazy Center i USA. Detta flygplan, med tillverkningsnummer 140312, var i slutet av kriget baserat på Sola flygbas i Norge och är en bombflygplansvariant.

Den 2 augusti var vädret klart, något som var nödvändigt för att få skarpa bilder. Erich Sommer lyfte utan problem med jetplanet och steg till 12 000 meters höjd. På den höjden kunde inget luftvärn nå jetplanet och inga allierade jaktplan operera. Sommer gjorde klart jetplanets spaningskameror av typen Rb 50/30 avsedda för höghöjdsrekognoscering.

Detta spaningsfoto togs av Erich Sommer klockan 16.32 den 2 augusti på 11 000 meters höjd. Fotot visar den konstgjorda hamnen i Arromanches och mer än 300 allierade fartyg.

Detta spaningsfoto togs av Erich Sommer klockan 16.32 den 2 augusti på 11 000 meters höjd. Fotot visar den konstgjorda hamnen i Arromanches och mer än 300 allierade fartyg.

Under sig kunde Erich Sommer se allierade jaktplan men de kunde omöjligt nå honom. Sommer flög tre gånger över Arromanchesområdet och försökte därigenom täcka all viktig terräng med bilder. Allt gick enligt planen och han återvände därefter hemåt.

När Sommer närmade sig flygbasen i Juvincourt hade tyska jaktplan kommit upp för att möta honom, detta för att skydda jetplanet från allierade jaktplan när det var som mest sårbart vid inflygningen mot landningsbanan. Landningen gick utan problem och jetflygplanet Arado AR 234 hade gjort sin första operativa insats.

Erich Sommer skulle fortsätta flyga spaningsuppdrag från Juvincourt fram till den 26 augusti. Den 10 september 1944 genomförde Sommer det första spaningsuppdraget över London med en Arado AR 234, vilket sedan skulle bli vanligt förekommande. Bilderna som togs över England ansågs vara mycket värdefulla ur underrättelsesynpunkt.

Senare skulle han bli chef för Sonderkommando Sommer, en liten spaningsavdelning bestående av 3 st Arado 234B som opererade i norra Italien för att förbättra möjligheterna att flygrekognoscera där. Denna lilla styrka med jetplan skulle förbättra tyskarnas spaningsmöjligheter avsevärt på den italienska fronten.

Artikeln publicerades ursprungligen 2013-08-02.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

20 Kommentarer till "Arado AR 234: det första jetbombplanet"

Meddela om
avatar
Sortera efter:   Senaste | Äldst | Mest röstad
Christian Hamilton
Gäst
Nybörjare
Christian Hamilton
Tack för denna intressanta artikel. Tänk om Tyskland hade fått lite längre tid på sig innan sionisterna och deras lakejer anfallit detta framtidsland, då hade vi haft fred utan terror och förtryck. Ett land med så många briljanta hjärnor hade fått en annan positiv inriktning för mänskligheten än dagens kaos, splittring och förfall. Vägen till mänsklig undergång och förnedring går genom s.k. demokrati och marxismen. Vägen till mänsklig utveckling, frihet och värdighet går genom nationalsocialismen. De som bekämpar nationalismen och i synnerhet nationalsocialismen, bekämpar mänsklig utveckling, frihet och värdighet. Tänk alltid på detta när någon s.k. demokrat börjar bräka ur… Läs mer »
Pelle
Gäst
Nybörjare
Pelle

Tyskland hade tiden. Problemet var att Hitler envisades med att köra över sina generaler och andra militära experter. Att exempelvis använda ME262 till bombplan var totalt ”hål i huvudet”.
Hade Hitler tidigt gjort Adolf Galland till ansvarig chef för jaktflyget och Werner Baumbach ansvarig för bombflyget med tillhörande taktisk- och materialutveckling så hade luftkriget sett helt annorlunda ut. Hermann Göring var ingen ”höjdare” heller.
Gör gärna en artikel om Horten Ho 229.

Mikael
Gäst
Nybörjare
Mikael

Ett annat exempel var alla resurser som satsades på V1 och V2 projekten.
Istället borde Tyskland ha utvecklat luftvärnsrobotar för att därigenom försvårat för de allierade att bomba tyska städer.

Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind
@ Mikael Det är nog svårt att tillskriva tyskarna några grova taktiska misstag, även om såna givetvis gjordes med tanke på det pressade läget. Detta förhållandevis lilla land tvingades att försvara sig på flera fronter mot nästan hela den övriga industrialiserade världens samlade angrepp och aggression. Dessutom den tyska satsningen på V2 och ballistiska missiler förde ju både USA, Sovjet och senare även Frankrike ut i rymden. Vilken teknologi förde USA´s första satellit 1958 ut i världsrymden ? Svaret är tysk teknologi bla ett Siemens tröghetsstyrsystem från ca. 1942 med dubbla gyroskop. Detta system användes under utvecklingsfasen av V-2 programmet,… Läs mer »
Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

@Pelle

Herman Göring var liksom övriga i Tredje Rikets ledning mycket duglig. Det finns en massiv efterkrigspropaganda som utmålar Herman Göring som ett odugligt nedknarkat vrak, vilket givetvis saknar bäring i verkligheten.

Tyskarna/ Germanerna försvarade sitt land i hopplöst numerärt underläge och tvingades av de allierade till flerfrontskrig.

Ett problem för alla tyska vapenslag var drivmedelsbrist eftersom alla anläggning för syntetiska bränslen och även annan raffinaderikapacitet var sönderbombade. Flygbombning av drivmedelsanläggningar jämte terrorbombning är civila bostadsområden var prioriterat av de allierade.

Kattsvans
Gäst
Nybörjare
Kattsvans

Göring var en fet frossare som bara tänkte på sej själv.

KolNidre
Gäst
Nybörjare
KolNidre
På denna överlägsna tekniska nivå befann sig den Tyska ingenjörskompetensen under WW2. Tysk teknik utklassade alla andra nationer på de flesta områden vid denna tid. Förutom flyg var även deras stridsvagnar, artilleripjäser, infanteriutrustning och marina enheter helt out-standing. Ta bara de Tyska hjälmarna — helt oöverträffade, med maximal skyddsfaktor, även mor regn. Perfektion in i minsta detalj (jämför t.ex. med de engelska hjälmarna av typ upp och nervänd ”sopptallrik”). Parallellt med detta vill etablissemanget få allmänheten att tro på Tyskarnas totalt lågbegåvade teknik gällande påståendet att de ska ha massgasat ihjäl individer i oventilerade rum av betong. Detta skulle då… Läs mer »
Hanna
Gäst
Nybörjare
Hanna

Problemet med det är att kvantitet är en kvalitet i sig självt. Ok, Tiger och Panther, fina tanks men Tyskland kunde ha valt att massproducera mod. Sd.Kfz. 161 i stället, det hade inget varit några större problem att trycka in steroskopiska kanonsikten med en höghastighets kanon med lång pipa fast istället för 8800 producerade varför inte 48800.

Nordanvind
Gäst
Nybörjare
Nordanvind

@ Hanna

Eftersom Tyskland försvarade sig i hopplöst numerärt underläge både i fråga om material och manskap så hade man inget annat alternativ än att satsa på kvalitet.

Det räckte tyvärr inte mot tyngden från övermakten.

Förmodligen var det så att även om Tyskarna hade satsat på massproduktion av enklare vapen, så hade man antagligen inte haft manskap till dessa.

Bränslebrist och förlorat luftherravälde var omöjligt att bemästra.

Luftwaffe
Gäst
Nybörjare
Luftwaffe

Hell det tyska flygvapnet!

Sverre svensk
Gäst
Nybörjare
Sverre svensk

Väldigt intressant! Tänk om tyskarna hade haft en flotta av dessa plan bestyckade med bomber istället för kameror. De hade ju onåbara kunnat bomba hela landstigningsområdet i småbitar.

Sven Nilsson
Gäst
Nybörjare
Sven Nilsson

Tänk att några få sionister fick sådan makt , kanske 10 miljoner , efter andra världskriget , man fattar inte det , men man fattar att den varelsen juden är , om man har lärt känna honom så förstår man hans tillvägagångssätt ! Det är kusligt vilken djävulsk slughet juden besitter med alla kontakter dom har förskansat sig med !

tyr
Gäst
Nybörjare
tyr

Ingen aning om att det fanns jetflyg redan då men började fundera på temat om tyskarna vunnit kriget som man sett i serier och filmer ibland. Hade jag levt då och hade ni andra levt då och hur hade världen sett ut?

Scandinav (aka Scandi)
Gäst
Nybörjare
Scandinav (aka Scandi)
Tyskarna hade alltså en operativ jetmotor och satsade på bombflyg. Ett gravt strategiskt misstag som gjorde att juden vann Andra Judiska Världskriget. Hade Tyskland haft ett jaktflyg baserat på jetmotor hade Tyskland haft totalt luftherravälde på Västfronten. Här är varför vi förlorade ww2 till juden. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mullb%C3%A4rshamn Om du följer ”dokumentärerna” på Hitlery Channel, TV4 osv om D-dagen kommer du snart att lägga märke till att Mulberry Harbours knappt nämns över huvud taget. På smalaste stället är Engelska kanalen 35 km smalt. En bra dag kan du se Frankrike från Dover klippor med blotta ögat. Skall du invadera över öppet vatten… Läs mer »
SSAB
Gäst
Nybörjare
SSAB
”Här är varför vi förlorade ww2 till juden.” Sedan en länk till en mulberry. Hallå? 1944 hade Tyskland förlorat ALL offensiv kapacitet på ALLA fronter. Målet var MOSKVA 1941, som är knutpunkten (Järnväg och vanlig väg) för alla delar av Ryssland. Hoth och Hoepner nådde Tula strax söder om Moskva, och hade egentligen bara att fullgöra omslutningen. Läs sid 183 – 188 ”Hitler’s Panzers East: World War II Reinterpreted” av R.H.S. Stolfi (Länk nedan). Hitler var en gud på politik men en kriget skulle han ha lämnat till generalerna. F ö skriver Clausewitz att ett krig MÅSTE avgöras snabbt eftersom… Läs mer »
Axel Eriksson
Gäst
Nybörjare
Axel Eriksson

Hitler hade en inre tanke om offensiv, inte defensiv. Många bra projekt som var defensiva hamnade i malpåse eller skrotades/lämnades utan resurser för det var ATTACK som gällde.

SSAB
Gäst
Nybörjare
SSAB

Me-262 borde ha launchats 1942 istället för 1944.

Det hade gjort ett kort arbete med de allierade bombflygen som MÖRDADE tyska civila.

https://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_262

Oscar Dirlewanger
Gäst
Nybörjare
Oscar Dirlewanger

Tysk kvalité .

Black Knight
Gäst
Nybörjare
Black Knight

Tyskarna var även först med att överhuvudtaget tillverka ett fungerande Jetplan, det var Hans Pabst von Ohain som redan 1935 tog patent på en Jetmotor och 4 år senare, aug 1939, lyfte He 178, världens första Jetplan! Konstruerat av samma uppfinnare!
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vem-uppfann-jetmotorn
Men! En Svensk konstruerade en Jetmotor, som man patenterade, redan 1932, men den blev aldrig riktigt utvecklad!
https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/forsta-jetmotorn-glomdes-bort-6395905

Jocke S
Gäst
Nybörjare
Jocke S

Kände inte till detta. Varför bombade tyskarna inte nyckelmål i London 1944-45 med dessa bombplan istället för engångs och oprecisa V-1 och V-2 raketer?

wpDiscuz