”Alla plattformar behövs” – Simon Lindberg om Nordfronts papperstidning

MEDIA. Nordfront intervjuar Motståndsrörelsens ledare angående Nordfronts papperstidning som lanserades under Almedalsveckan.

Under Almedalsveckan gav Motståndsrörelsen ut tre specialnummer av Nordfront, en för varje dag som Motståndsrörelsen var där. Det är organisationens ledare Simon Lindberg, tillsammans med Haakon Forwald och Martin Saxlind, som ligger bakom tidningen. Nordfront har intervjuat Lindberg om den nya satsningen.

Under Almedalsveckan trycktes tre olika specialnummer av Nordfront som papperstidning. Hur kom du på denna idé?

Att vi ska ha en egen papperstidning är en önskan jag haft länge, ja faktiskt ända sedan den förra (Nationellt Motstånd) gick i graven på grund av att den blev bortprioriterad. När jag pratade med kamrater som tidigare varit på Almedalsveckan med andra politiska partier tipsade de om att en tidning var att rekommendera, eftersom ett flygblad ”försvinner i mängden” på ett annat vis än en tidning. Det argumentet var vad som krävdes för att få tummarna loss!

Att det sedan skulle bli tre olika upplagor var helt enkelt bara en snilleblixt jag fick där min tanke var att vi både skulle skapa ett så stort intresse för vår tidning som möjligt, men också provocera de självgoda förrädarpolitikerna maximalt. Almedalsveckan har temadagar där ett riksdagsparti står i fokus varje dag. Under de tre dagar vi var där var det just Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och Moderaterna som hade temadagar och därav var det dessa tre grupper som fanns i åtanke när tidningen skulle tillverkas. Sedan att vissa av besökarna på Almedalen blev mycket imponerade över att vi höll en så hög professionalism att vi hade en ny tidning varje dag var bara en bonus!

Dock var det viktigt för mig att det inte enkom skulle vara en Almedalstidning eller en tidsbunden tidning med aktuella nyheter o.s.v. utan istället en mer ideologisk skrift som skulle kunna användas lång tid även efter Almedalen.

Simon Lindberg och Vera Oredsson med den nya tidningen under Almedalsveckan

Efter Almedalen har tidningarna även saluförts av Nordfront förlag och på gatan. Vad har ni fått för reaktioner på tidningen?

Tyvärr är jag inte själv med på gatan så ofta längre, förutom vid rikstäckande aktioner, då jag har väldigt mycket annat att stå i som måste prioriteras före. Detta gör exempelvis att jag ännu inte haft chansen att vara med och sälja den nya tidningen på gatan och därför inte kan uttala mig om det.

Via Nordfront förlag vet jag dock att det sålts ett rejält antal tidningar. De reaktioner jag fått har nästan bara varit positiva. Någon yngre person har uttryckt sig oförstående till varför vi satsar på en tidning, medan alla över 25 som jag pratat med varit positiva. Jag har till och med fått höra från någon att detta är det bästa vi någonsin tryckt!

Nordfronts tre specialnummer

Kommer tidningen ges ut igen och finns det planer på att göra regelbundet framöver?

Jag kan lova att det inte är sista gången vi trycker en tidning. Huruvida den i framtiden blir regelbunden eller bara kommer ut med något specialnummer sporadiskt då och då avgörs egentligen av hur mycket vi kan sälja av den, både via förlaget och på gatan. Det är nämligen trots allt ganska resurskrävande att trycka en tidning regelbundet och resurser, framförallt i form av begåvade layoutare, är något vi dessvärre lider viss brist på.

Men om vi hade fler layoutare då? Om exempelvis människor som läser detta hörde av sig och ville vara behjälpliga?

Ja, kan de Indesign, har hjärtat på rätt ställe, tid och vilja att hjälpa till så får de gärna höra av sig till mig. (simon.lindberg@nordfront.se) Hade vi fått in ett par sådana hade jag nästan kunnat garantera en regelbunden utgivning.

Hur skiljer sig Nordfronts papperstidning gentemot exempelvis Nordfronts nättidning och våra radioprogram i innehåll och upplägg?

Som jag sa tidigare så har jag valt ett tydligt politiskt och ideologiskt innehåll med lite tyngre artiklar. Den typ av artiklar som jag själv exempelvis mycket hellre läser i tryckt format än på en skärm. Tidningen är framför allt riktad till politiskt intresserade svenskar som inte nödvändigtvis följer Nordfront regelbundet då en stor del av innehållet är taget därifrån, men också till just trogna Nordfront-besökare som, liksom jag själv då, faktiskt uppskattar att inte bara ha ögonen på skärmen hela tiden.

Kritiker till papperstidningar menar att dessa är passé medan förespråkare är av åsikter som att de visar på en rörelses professionalism och att tidningar kan behövas om Internetcensuren ökar. Vad anser du själv om papperstidningar som funktion och propagandamedel?

Jag är nog beredd att hålla med bägge lägren då jag till stor del ser det som en generationsfråga. Bland yngre människor, som fick en smarttelefon när de firade sin första födelsedag i livet, tror jag det är lite passé, även om jag tror att vi kan få en viss renässans för detta bland våra egna rekryter i och med tidningen. Bland de som är något äldre tror jag definitivt att det är ett bra komplement och för att nå många av de som är ännu äldre tror jag detta är en helt fantastisk propagandaform. Judarna hade knappast fortsatt att trycka sina lögner på papper om det inte fanns någon marknad för papperstidningar.

Jag är av åsikten att ju fler plattformar vi kan använda för att nå ut, desto bättre. Kampen ska föras på alla fronter!

Nordfronts specialnummer kan beställas av Nordfront förlag från 20 kronor styck eller i batchar från 10 blandade nummer för 100 kronor upp till 200 nummer för 1 000 kronor. Beställ en av tidningarna här, eller alla tre till rabatterat paketpris här. Vill du hjälpa till att sprida tidningen och för den delen också ha en möjlighet att tjäna en extraslant kan du beställa tidningen i större kvantitet till mycket mer reducerat pris.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

Meddela om