SPANIEN. I en ”antirasistisk” kampanj som slog tillbaka mot posten i Spanien lanserades frimärken med olika hudtoner. De ljusaste är mest värda medan frimärkena blir mindre värda ju mörkare de är.

Det är statliga Correos, den spanska motsvarigheten till PostNord, som fått kritik efter lanseringen av en förment ”antirasistisk” frimärkskampanj, skriver Washington Post. I kampanjen lanserades flertalet frimärken med olika hudtoner. Det är de ljusare frimärkena som har högst porto-värde, medan frimärkena har lägre porto ju mörkare de blir. Ett vitt frimärke är exempelvis värt 1,60 euro i porto medan ett svart endast 70 cent.

”Ju mörkare frimärke, desto mindre värde”, skriver Correos i ett pressmeddelande i samband med lanseringen. ”Därför, när du ska skicka en försändelse, kommer det vara nödvändigt att använda fler svarta frimärken än vita. På så sätt kommer varje brev eller försändelse att bli en reflektion över ojämlikheten som skapas av rasism”, skriver man vidare.

Kulturmarxistiska kritiker menar nu att kampanjen i själva verket är rasistisk, eftersom den de facto värderar hudfärg på frimärkena. Att Correos lyckades med detta trots motsatta intentioner skylls nu på att man har för många vita som arbetare på företaget och för lite så kallad mångfald.


  • Publicerad:
    2021-06-03 12:00