Åhléns dissar svensk jul – hyllar mångfald

KULTURMARXISM.  I en ny reklamkampanj vill varuhuskedjan Åhléns slå hål på ”myten” om den svenska julen. Istället hyllar man ”All Möjlig Jul och dess mångfald”.

Skärmdump Facebook (klicka för större bild)

I en ny reklamkampanj auktionerar Åhléns ut en unik bonad med följande citat insytt: ”En riktigt svensk jul har tysk gran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”. Pengarna man får in på auktionen ska gå oavkortat till Stadsmissionen.

”Unik bonad som slår hål på myten om den ‘svenska’ julen”, skriver företaget i ett Facebook-inlägg. Men bara en dryg timme senare ändrar man i texten och skriver: ””En unik bonad som hyllar All Möjlig Jul och dess mångfald”. ”All möjlig jul” är temat för årets julkampanj hos Åhléns. Företaget valde alltså att ta bort påståendet att svensk jul bara är en myt.

En anledning är förmodligen den flod av reaktioner som kampanjen har orsakat. I kommentarsfältet på Facebook säger flera att de nu har handlat på varuhuset för sista gången.

”Sluta anställa folk som beter sig som nyexade södertörnare som ska pressa ner sin ideologi i halsen på alla”, skriver en person.

Många har också anmärkt på att tomten inte alls är turkisk, som Åhléns påstår. Debattören Thomas Gür skriver till exempel:

Vilken total rappakalja av Åhléns. För det första är tomten – den i Sverige, en svensk mytologisk figur.

För det andra är Sankta Klaus, eller Nikolaus av Myra eller Nikolaus undergöraren (Νικολαος, Nicolaus Myrensis), ärkebiskop av Myra, född cirka 280 i Patara, död 6 december 343 i Myra absolut inte turk. Det fanns inga turkar i Patara eller Myra på den tiden. Nikolaus är lykier, och som sådan alltså en grek.

Åhléns försäljningschef Cecilia Mortimer Meurling försvarar kampanjen i ett pressmeddelande:

Julen kan firas i alla möjliga former, vissa firar inte alls och andra firar med hela tjocka släkten, vissa dyrkar det klassiska och andra vill tänka nytt. Vissa drömmer om att resa bort och andra stannar alltid hemma. Oavsett hur man firar är magin densamma.

Källa:
Åhléns ”slår hål på myten” om svensk jul – hyllar mångfald

Dela artikeln på sociala medier:

Taggat med:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här och läs våran guide för att skapa ett konto här.

7
Lämna en kommentar

Please Login to comment
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
VictorRokvikenLottaKarl-Путин ACaesar-Aurelius Recent comment authors
  Subscribe  
Senaste Äldst Mest röstad
Meddela om
Caesar-Aurelius
Medlem

Jaha, skulle man ta med sig en vara, eller varför inte fyra eller fem stycken, det är ju ändå Jul, därifrån utan att betala, så är det helt OK med andra ord – vi slår ju bara hål på myten om den hederlige svensken.

Karl-Путин A
Medlem

Eller varför inte gruppvåldta den turkiske tomten för att visa att vi minsann kan ta till oss främmande orientalisk umgängeskultur?

Vårt inkluderande kan inte stanna vid att vi bara äter hundspyor i tabasco, ”kebab”, utan vi måste ”go all the way”, för ”integrationens skull”.

Rokviken
Medlem

Den hederlige svensken ska slå hål på myten om att underkasta sig juden och zigenaren.

Karl-Путин A
Medlem

Den statliga lögnpropagandakanalen SVT är inne på samma spår och kallar årets julhelg för vinterfest.

När kommer SVT att kalla judarna Hanukkah för vinterfest, enligt ”allas lika värde”?

Caesar-Aurelius
Medlem

Oj, oj, oj, inte kan du väl skriva ”Hanukka”!! Usch!

Fy på dig, det stavas ju numera alltid X-ukka! Stryk ”Han” och ersätt med X!

Schlock X-ukka!
Putz Ohra!
To all you meshuggeneh & meshuggener!

comment image

Lotta
Medlem

Dissat Åhlens i flera år o det lär jag fortsätta med

Victor
Medlem

Ja. Jag med.

Förstår inte varför man går ditt överhuvudtaget. Bara namnet Åhléns framkallar grova kräkningar.