MEDIADÖD. Den svenska delen av mediajätten Schibsted gör en brakförlust och halverar nästan sin vinst.

SchibstedNerat2

Mediaföretaget Schibsted, som bland andra ägs av judiska storbanker som Goldman Sachs och JP Morgan, halverade nästan vinsten för sin svenska marknad under andra kvartalet jämfört med motsvarande period 2012.
Det är främst annonsintäkterna som minskat i och med en allt skralare läsarkrets. ”Kvartalets resultat återspeglar en utmanande annonsmarknad. Samtidigt har tillväxten från de digitala verksamheterna varit fortsatt god under kvartalet”, säger Schibsteds chef i Sverige, Raoul Grünthal, i ett pressmeddelande.

Aftonbladets vinst sjönk från 98 miljoner kronor föregående år till 55 miljoner kronor i år. Svenska Dagbladet har också drabbats hårt och minskat med 67 procent till 4 miljoner kronor. För hela Schibsted koncernen redovisas också ett stort minus med en minskning av vinsten från 432 miljoner norska kronor föregående år till 375 miljoner för andra kvartalet i år.

Aftonbladet och Svenska Dagbladet är bara en del av alla tidningar som tappat flertalet av sina läsare under den pågående tidningsdöden. I vintras gjorde Aftonbladets Karin Pettersson ett panikslaget utspel där hon krävde ökat presstöd för att rädda ”gammelmedia”. De minskade vinsterna har lett till att flertalet tidningar fått sparka stora delar av sin journalistkår.

Källa:
Halvering för svenska Schibsted


  • Publicerad:
    2013-07-20 18:30