Aftonbladet på tillbakagång

Aftonbladets upplaga har kontinuerligt minskat sedan man slog rekord 2005 då tidningens upplaga låg på 452 000 papperstidningar.

Under 2010 var Aftonbladet ”bäst” i att minska sin upplaga. Under det året minskade upplagan med hela 10% och redan då var Aftonbladets upplaga nere i 320 200 tidningar. Samma år gick dessutom Expressen om Aftonbladet på helgerna.

Jan Helin ute på Stureplan tillsammans med en Aftonbladet-journalist

2011 var inte ett bättre år för Aftonbladet. I oktober 2011 fick nämligen tidningens chefredaktör Jan Helin, som även är en av Sveriges mest politiskt korrekta personer, meddela att Aftonbladet skulle säga upp 45 till 65 av tidningens medarbetare.

 Under april i år hade Aftonbladet en betald upplaga på 218 900 exemplar. Redan då var Expressen lite större även på vardagar och i maj sjönk Aftonbladets upplaga ännu mer. Förutsatt att Aftonbladet inte trycker upp över tiotusen fler överflödiga tidningar nu än 2005, så har Aftonbladets pappersupplaga mer än halverats sedan 2005.

Förra veckan drog Jan Helin av något oförståeligt skäl slutsatsen att Aftonbladet är en bra tidning och att folk förmodligen vill betala mer för tidningen. ”Vi höjer priset på tidningen för att vi tycker att den är så bra”, sa Helin till Resume.se i samband med att Aftonbladets pris höjdes från 12 till 13 kronor.

Dela artikeln på sociala medier:

Kommentarerna är efterhandsmodererade. Den som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för innehållet i kommentaren. För att delta i diskussionen, läs våra regler här.

Lämna en kommentar

Var den första att kommentera

Meddela om
wpDiscuz