En mängd företag blir i tid och otid anklagade för att deras produkter skulle vara rasistiska. Är det inte rasistiska glassar så kan det handla om smink. Senast i raden av företag som hamnat i blåsväder är det kända sportmärket Adidas.

Adidas nya sportskomodell har inte ens nått butikerna men har redan orsakat en protestvåg på nätet. Anledningen är ”fotbojorna” som är fästa vid skorna. Den orangefärgade accessoaren kan tydligen förknippas med slavhandel, rapporterar BuzzFeed

Det var den 14 juni som Adidas publicerade en bild på skomodellen, JS Roundhouse Mids, på företagets Facebook-sida.

Hade det inte varit för den detalj som påminner om fotbojor hade skorna kanske inte fått så stor uppmärksamhet. På måndagsmorgonen hade Adidas inlägg på facebook fått 36.000 gilla-markeringar. Men på kvällen, alltså ett par dagar efter lanseringen av den nya skon, hade nästan 2.500 kommenterarer skrivits i anslutning till bilden. De negativa rösterna är få, men högljudda. När sedan media hakar på drevet får ”antirasisterna” mer vatten på kvarn. 

En del menar att skon har tydliga kopplingar till slaveriet, och skriver på facebook;

”Jag är ett stort Adidas-fan, men dessa skor är bara fel på så många sätt och om ni börjar sälja dem i augusti kommer jag att börja använda ett annat märke” skriver en Facebook-användare.

De flesta tycker tvärtom att sådana reaktioner är överdrivna och menar att rasismanklagelserna säger mer om personerna som ger uttryck för dem än om skorna i sig.

”Personligen har jag aldrig sett några bilder på slavar eller fångar som bär lila sneakers med kardborreband och orangea plastfotbojor. Skaffa lite perspektiv, det är ingenting rasistiskt med ett par sneakers. Det irriterar mig att vissa människor kan göra allt till en fråga om hudfärg”, skriver en person.

Långt ifrån alla facebook-användare ser den påstådda ”rasismen”


  • Publicerad:
    2012-06-24 19:17