Av Vecko-Revyn nr 3/2000 att döma har man beslutat att på allvar börja popularisera homosexualitet hos trendkänsliga flickor i de tidiga tonåren och yngre.

Veckorevyn – och ytterst Veckorevyns ägare, familjen Bonnier – vill att uppväxande svenskor ska tycka att homosexualitet är fullständigt normalt, samtidigt som man vill få så många flickor som möjligt av dem som ligger på gränsen, eller är särskilt trendkänsliga, att ta steget fullt ut och bli lesbiska.
Sida upp och sida ner i tidningen förmedlar samma budskap; tonårsidoler träder fram och berättar att de är bögar, det spekuleras om vilka av Hollywoods stjärnor som är homosexuella, bilder på flickor som kysser varandra, ett lesbiskt par får vika ut sig och berätta om sin relation, o s v.

Modernt att vara homosexuell
För tidningens målgrupp kan det inte råda något tvivel; det är ”modernt” att vara homosexuell, och höjden av ignorans att tycka att homosexualitet är en störning eller någonting konstigt. Det är sådant som bara ”okunniga föräldrar” och människor med ”småstadsmentalitet” hänger sig åt!
Det kom även fram en del uppgifter som kan vara intressanta för oss lite mer normala. Emma Krönberg, som har anförtrotts att ta över Vecko-Revyn fr o m nr 4, skriver i sin krönika:

”…Jag började jobba på Vecko-Revyn och där vänjer man sig ganska fort vid bögar. Ja, de flesta killar som kommit och gått på Veckis har varit bögar. Sedan kom jag till Sveriges Radio, och där var väl 50 procent bögar respektive flator.”

Underrepresentation av heterosexuella
Var är diskrimineringsombudsmannen? En så kraftig underrepresentation av heterosexuella, i de kanske viktigaste samhällsinstitutionerna, måste väl ändå åtgärdas?


  • Publicerad:
    2000-12-05 00:00